انتقاد شدید کاخ سفید از روسیه به دلیل وتوی ادامه تحقیقات درباره تسلیحات شیمیایی سوریه

کدخبر: ۱۸۸۷۶۱
کاخ سفید، دولت روسیه را به دلیل وتوی طرح تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی را مورد انتقاد شدید قرار داد.
انتقاد شدید کاخ سفید از روسیه به دلیل وتوی ادامه تحقیقات درباره تسلیحات شیمیایی سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ روسیه طرح سازمان ملل برای ادامه تحقیقات درمورد حمله شیمیایی رخ داده در سوریه را وتو کرد و کاخ سفید این اقدام را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

در تحقیقات پیشین سازمان ملل، دولت «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، مقصر حمله شیمیایی آوریل گذشته به روستای خان شیخون در این کشور شناخته شد که ده‌ها کشته در میان غیرنظامیان برجای گذاشت.(!)

روسیه هشت روز پیش در شورای امنیت سازمان ملل طرحی را وتو کرد که به موجب آن مقرر شده بود در یک ماموریت مشترک میان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی، به تحقیقات مجدد درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی بپردازند. این ماموریت «مکانیسم تحقیقات مشترک» نام داشت.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه با این کار تلاش کرد نتایج تحقیقات «مکانیسم تحقیقات مشترک (جیم)» را نادیده بگیرد که نشان می‌دهد یک بی توجهی عمیق درباره آلام و رنج مردم و از دست رفتن جان آن‌ها وجود دارد. درد و رنجی که بواسطه استفاده از تسلیحات شیمیایی و فقدان احترام به قوانین بین المللی بوجود آمده است.

«جیم» به درخواست ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ آغاز به فعالیت کرد و یک بار دیگر در سال ۲۰۱۶ ماموریت آن تمدید شد. مهلت یک سال تمدید این ماموریت اواسط نوامبر به پایان می‌رسد و به موجب وتوی روسیه دیگر تمدید نخواهد شد.

دولت بشار اسد هرگونه اتهامی مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی را در سوریه تکذیب کرده و در مورد حمله خان شیخون نیز مدارکی ارائه کرد که نشان می‌دهد این حمله از سوی شورشیان مسلح انجام شده است. حمله خان شیخون بهانه‌ای به دست «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، داد تا دستور انجام نخستین حمله موشکی مستقیم را به یک پایگاه هوایی سوریه صادر کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید