کمک هوش مصنوعی به کاهش خودکشی ها

کدخبر: ۱۸۸۹۱۶
آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چگونه می‌توان احتمال خودکشی و یا در سر داشتن افکار مرتبط با آن را در افراد تشخیص داد؟ اگرچه راه‌های متعددی برای تشخیص این موضوع وجود دارد اما مشغله‌های روزمره انسان‌ها اجازه فکر کردن و پی بردن به درد و رنج سایرین را به ما نمی‌دهد. به همین دلیل است که ابزارها و راهکارهایی برای شناسایی این موارد طراحی و توسعه داده شده است.
کمک هوش مصنوعی به کاهش خودکشی ها

در همین رابطه، اخیرا گروهی از محققان موفق به توسعه الگوریتمی ‌شده‌اند که قادر است براساس اسکن مغز افراد، افکار مرتبط با خودکشی را در آن‌ها شناسایی کند. این تیم با کمک اسکن‌های fMRI مغز افراد به این نتیجه رسید که برخی کلمات کلیدی، منجر به فعال شدن بخشی از مغز در افراد متمایل به خودکشی می‌شود. سپس، براساس این یافته‌ها، محققان الگوریتمی ‌را طراحی کردند که قادر است فعالیت کلی مغز را اندازه‌گیری و مشخص کند مناطق مرتبط با خودکشی در مغز، چه زمانی بیشتر فعال می‌شود.

براساس آخرین گزارش‌ها، دقت این سیستم تشخیص حدود 91 درصد عنوان شده که البته به گفته دکتر مارسل، نتایج آن نمی‌تواند به‌طور دقیق قابل استناد باشد. به عبارتی دیگر، افرادی که در این تست مورد آزمایش قرار گرفتند، همگی به‌صورت داوطلبانه شرکت کردند و این در حالی است که در دنیای واقعی، افرادی که قصد خودکشی دارند کمتر احساسات خود را در این زمینه ابراز می‌کنند.

همانطور که اشاره شد، در طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی به‌منظور تشخیص و پیشگیری از خودکشی صورت گرفته که میان آن‌ها می‌توان به ابزار هوش مصنوعی شرکت فیس‌بوک اشاره کرد که قادر است براساس پست‌های ارسالی کاربر، احتمال خودکشی را در وی تشخیص دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید