شاهزاده معروف سعودی دستگیر شد

کدخبر: ۱۸۹۸۱۴
ایرنا : پایگاه خبری «میدل ایست آی» در گزارشی اختصاصی شمار شاهزادگان بازداشت شده در عربستان سعودی را بیش از پانصد نفر ذکر کرد و نوشت که برخی از آنها ضرب و شتم و شکنجه شده اند. همچنین شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در آمریکا هم بازداشت شده است.
شاهزاده معروف سعودی دستگیر شد

شاهزاده بندر بن سلطان بیش از 20 سال سفیر عربستان در آمریکا بود. او همچنین برای مدتی ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی را نیز به عهده داشت. بندر بن سلطان یکی از شخصیت های با نفوذ در عربستان به حساب می آید که دستگیری او می تواند حکایت از ورود بازداشت ها به فاز جدیدی کند.

میدل ایست آی روز جمعه نوشت که منابعی در خاندان سلطنتی عربستان به این تارنما گفته اند که بازداشت ها گسترده تر از آن چیزی است که مقامات سعودی عنوان کرده اند و بیش از پانصد نفر بازداشت شده اند.

مقامات سعودی تعداد بازداشت شدگان را 201 نفر اعلام کرده اند.

برخی از افراد بازداشتی در جریان دستگیری یا بازجویی ها به شدت کتک خورده و شکنجه شده اند، به طوری که به درمان در بیمارستان نیاز پیدا کرده اند. 

اعضای خاندان سلطنتی، وزرای دولتی و تاجران سرشناس در جریان موج ناگهانی دستگیری ها که توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و به بهانه مبارزه با فساد انجام شد، بازداشت شده اند. 

بعضی از چهره های شاخص، نه همه آنها، با شدیدترین رفتار مواجه شده اند و به دلیل روش های کلاسیک شکنجه جراحاتی برداشته اند. صورت آنها زخمی نشده و هنگامی که در انظار عمومی ظاهر می شوند، نشانه ای از بدرفتاری فیزیکی در آنها قابل مشاهده نیست. 

برخی از آنها شکنجه شدند تا جزئیات حساب های بانکی اشان را فاش کنند. 

تسویه شاهزادگان که در پی بازداشت و سرکوب علما، نویسندگان، اقتصاددانان و شخصیت های شناخته شده صورت گرفته، در ریاض پایتخت عربستان و به ویژه در میان افراد نزدیک به ملک عبدالله پادشاه سابق این کشور وحشت ایجاد کرده است. 

بسیاری بیم آن دارند که هدف اولیه این سرکوب ها توسط محمد بن سلمان، کنار زدن رقبا در داخل و خارج خاندان سعودی پیش از نشستن برجای پدر 81 ساله اش باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید