وزیرخارجه آمریکا، ارتش میانمار را به "پاکسازی قومی" مسلمانان روهینجا متهم کرد

کدخبر: ۱۹۱۵۴۷
وزیر امور خارجه آمریکا اقدامات و عملیات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجا را پاکسازی قومی دانست و از احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه برخی مقامات این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا نسبت به احتمال تحریم هدفمند افرادی که در این اقدامات وحشیانه دست داشته‌اند هشدار داد.

وی با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: وضعیت ایالت راخین به گونه‌ای است که می‌توان آن را پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینجا تلقی کرد. ایالات متحده افرادی را که در چنین اقداماتی دست داشته‌اند از طرق مختلف مورد پیگرد قرار داده و مسئول خواهد شمرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با صدور یک بیانیه رسمی - که در آن میانمار با نام قدیمی آن "برمه" خوانده شده است - گفت که اقلیت روهینجا در ایالت راخین شاهد "فجایع وحشتناکی" بودند.

او گفت: خشونت‎های برخی نیروهای نظامی، امنیتی و محلی درد و رنج عظیمی ایجاد کرده و صدها هزار مرد و زن و کودک را مجبور کرده که از خانه‌های خود در برمه فرار کنند و در بنگلادش پناه بگیرند.

رکس تیلرسون گفت که بعد از بررسی دقیق وقایع اخیر به این نتیجه رسیده که پاکسازی قومی در میانمار رخ داده است و یک تحقیقات مستقل ضرورت دارد. او تاکید کرد: آنهایی که مسئول این فجایع هستند باید پاسخگو باشند.

وزیر امور خارجه آمریکا حدود یک هفته پیش به میانمار سفر و با مقامات این کشور دیدار کرده بود. وی همچنین از احتمال وضع تحریم‌های هدفمند علیه مقاماتی خبر داد که در مورد پاکسازی قومی اقلیت مسلمان میانمار مسئول شناخته شوند.

بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مردمان روهینجا در ظرف چند ماه گذشته به بنگلادش گریخته‌‎اند. بسیاری از این پناهجویان از قتل، تجاوز جنسی و قتل عام خبر داده‌اند.

آمریکا حدود یک ماه پیش کمک نظامی به میانمار را متوقف کرد و محدودیت‌هایی را علیه نهادهای نظامی این کشور به اجرا گذاشت.

وزارت امور خارجه آمریکا در اواخر ماه اکتبر ارتش میانمار و نیروهای وابسته به آن را مسئول کشتار و آوارگی مسلمانان روهینجا و سایر اقلیت‌های قومی در ایالت راخین اعلام کرد و ضمن قطع کمک‌های نظامی، تسهیلاتی را که قبلا در اختیار برخی نظامیان این کشور قرار داده بود لغو می‌کند .

در ماه سپتامبر هم زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اقدامات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجا را "نمونه بارز پاکسازی قومی" توصیف کرده و گفته بود که این اقدامات "ترفندی از سر بدخواهی و با هدف آوارگی اجباری هزاران نفر بدون امکان بازگشت آنان بوده است."

سازمان ملل متحد می گوید نیروهای امنیتی میانمار در مناطق شمالی راخین عمدا اموال خانواده‌های روهینجا را نابود کردند و روستاهایشان را به آتش کشیدند نه فقط برای اینکه آنان را از محل سکونتشان آواره کنند بلکه با این هدف که بازگشت این اقلیت را ناممکن سازند.

سازمان ملل متحد گفته است که این عملیات "سازمان‌یافته، هماهنگ شده و منظم بود" و یک ماه پیش از آغاز عملیات نظامی، با بازداشت مردان روهینجای زیر ٤٠ سال شروع شد با این هدف که فضای رعب و وحشت بر منطقه مستولی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید