سازمان ملل: میانمار ظرف 6 ماه درباره تجاوز و خشونت‌ها گزارش دهد

کدخبر: ۱۹۲۱۵۰
یک هیات حقوق زنان در سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه از میانمار خواست تا ظرف شش ماه درباره تجاوزها و خشونت‌ جنسی علیه زنان و دختران روهینجایی به دست نیروهای امنیتی در ایالت راخین گزارش ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته حذف تبعیض علیه زنان در سازمان ملل متحد همچنین از مقام‌های میانماری خواست تا جزئیات کشته شدن زنان و دختران در این خشونت‌ها از زمان آغاز سرکوب‌های ارتش در اوت سال گذشته را ارائه کند.  

کمپین سرکوب‌های ارتش میانمار موجب شد تا بیش از ۶۰۰ هزار روهینجایی به بنگلادش فرار کنند و روستاهایشان با خاک یکسان شود. این درخواست نادر برای ارائه "گزارش ویژه" از طرف یک کشور تنها چهارمین بار است که ۱۹۸۲ از طرف این هیات مطرح می‌شود.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان امروز با چندین تن از مقام‌های مذهبی میانمار دیدار کرده و بر اهمیت "اتحاد در تنوع" تاکید کرد اما در روز اول سفرش هیچ اشاره‌ای به اقلیت مسلمان روهینجا نداشت. او بعدا در سخنانی گفت، درگیری مدنی و خصومت‌ها در آنجا "برای دوره‌ای طولانی ادامه یافته و اختلافات عمیقی" ایجاد کرده است. با این حال او باز هم به مردم روهینجا اشاره‌ای نکرد.  

این هیات‌ دیده‌بانی سازمان ملل متحد متشکل از ۲۳ کارشناس مستقل، ضرب‌الاجل شش ماهه‌ای برای دولت میانمار تعیین کرد تا این گزارش را تحویل آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بدهد. در بیانیه آنها آمده است: این کمیته درخواست اطلاعاتی مرتبط با پرونده‌های خشونت جنسی از جمله تجاوز علیه زنان و دختران روهینجایی به دست نیروهای امنیتی میانمار را دارد. همچنین می‌خواهیم جزئیاتی از شمار زنان و دختران کشته شده و یا کسانی که به علل غیر کشنده دیگری حین تازه‌ترین موج خشونت‌ها فوت کرده‌اند، دریافت کنیم.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید