جدیدترین سخنان سعد حریری در مورد ایران، حزب الله و محمد بن سلمان

کدخبر: ۱۹۲۴۱۱
ایرنا: سعد حریری نخست وزیر لبنان در گفت و گو با مجله فرانسوی «پاری ماچ» گفت: ما لبنانی ها به دنبال بهترین روابط بویژه در عرصه اقتصادی با ایران هستیم اما این روابط باید بر اساس منافع دو کشور باشد.
جدیدترین سخنان سعد حریری در مورد ایران، حزب الله و محمد بن سلمان

حریری در گفت و گو با این مجله فرانسوی که روز پنجشنبه منتشر شد به موضوعات مختلفی از جمله استعفای بحث برانگیزش در عربستان، حزب الله و روابط با سوریه پرداخت.

وی روز شنبه 13 آبان (4 نوامبر) در حالی که در عربستان بود از مقام نخست وزیری لبنان اعلام استعفا کرد. اما هفته پیش و پس از بازگشت به لبنان اعلام کرد که تقدیم استعفایش را به درخواست « میشل عون» رئیس جمهوری معلق می کند تا درباره زمینه ها و دلایل استعفا بین گروه های لبنانی گفت و گو صورت گیرد.

الحریری که تاکید کرده است تمایل دارد نخست وزیر لبنان بماند، در تازه ترین موضعگیری خود گفت که اگر روند به شکل کنونی پیش رود هفته آینده استعفای خود را به طور کامل پس می گیرد.

در بازداشت نبودم

در حالی که بسیاری در لبنان از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری معتقدند که استعفای الحریری تحت فشار سعودی ها بود و او در آن کشور در بازداشت بود؛ الحریری در گفت و گو با پاری ماچ این مساله را رد کرد و گفت: اگر من در بازداشت بودم که امروز در بیروت نبودم و پیش از آن نیز نمی توانستم به پاریس و مصر و قبرص بروم. من آزاد بودم.

وی گفت که استعفایش با هدف ایجاد «شوک مثبت» در لبنان بوده است.

انتقاد از حزب الله

انتقاد از حضور حزب الله در عملیات های خارج از لبنان یکی دیگر از محورهای سخنان الحریری در گفت و گو با مجله فرانسوی بود. وی پیش از این نیز انتقادهای مشابهی را مطرح کرده بود.

وی گفت که لبنان تحمل «دخالت های» حزب الله در امور کشورهای خلیج فارس را ندارد. به گفته الحریری 300 هزار لبنانی در این کشورها زندگی می کنند و حضور این افراد برای اقتصاد لبنان اهمیت دارد و این کشور نباید هزینه های اقدامات حزب الله را بپردازد.

وی استفاده حزب الله از سلاح خود در خارج از لبنان را «مشکل» توصیف کرد و آن را در تضاد با منافع کشورش دانست.

نخست وزیر لبنان گفت: هرگز نمی پذیرم حزبی سیاسی در لبنان در مانورهایی که در راستای منافع ایران است شرکت کند.

سخنان الحریری در شرایطی مطرح شد که «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در گفت و گو با یک مجله ایتالیایی از حضور حزب الله در سوریه دفاع کرد و گفت: حزب الله با تروریست های داعش در لبنان و خارج از آن می جنگد و هر زمان نیز این جنگ تمام شود، رزمندگان حزب الله به لبنان باز می گردند.

لبنانی ها جنگ داخلی جدیدی را نمی خواهند

سعد الحریری در ادامه به تلاش لبنانی ها برای در امان ماندن از درگیری ها در منطقه اشاره کرد و گفت: هیچ کس در لبنان جنگ داخلی جدیدی را نمی خواهد.

وی افزود: ما برای منافع لبنان و ثبات آن، گفت و گو را برگزیدیم.

روابط با سوریه

روابط لبنان و سوریه یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در مصاحبه الحریری با پاری ماچ بود. 

الحریری در پاسخ به این پرسش خبرنگار مجله که آیا تعیین سفیر جدید لبنان در سوریه پس از چهار سال، نشانه توسعه روابط دوجانبه است؟ گفت: ما همواره به دنبال روابط دیپلماتیک با سوریه بوده ایم. این در حالی است که آن کشور برای دوره ای طولانی حاضر به پذیرش استقلال ما نبود.

نخست وزیر لبنان در عین حال خواستار کنار رفتن «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت شد.

وی گفت: اشتباه است اگر کسی فکر کند که پیروزی علیه داعش مشکل را حل می کند. مشکل سوریه بشار اسد است. این مشکل در سال 2011 آغاز شد؛ زمانی که داعش وجود نداشت.

محمد بن سلمان میانه رو است

سعد الحریری در ادامه، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را «میانه رو» دانست که به گفته وی به دنبال گشایش در وضعیت عربستان است.

وی همچنین گفت که محمد بن سلمان به دنبال مبارزه با فساد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید