علاقه عجیب فوتبالیست های انگلیسی به شغل کارشناسی

کدخبر: ۱۹۲۴۵۸
تیم ملی انگلیس حد فاصل جام جهانی‌ 2002 تا 2010 یکی از پرمهره‌ترین تیم‌ها بود. اگرچه این تیم هرگز در این 3 جام جهانی‌ به توفیق آنچنانی دست پیدا نکرد (که دلایل خودش را دارد) اما بازیکنانی که در آن دوران لباس تیم ملی را به تن داشتند هرکدام در باشگاه‌های خود به افتخارات متعددی رسیدند.
علاقه عجیب فوتبالیست های انگلیسی به شغل کارشناسی

 انتظار می‌رفت از دل آن نسل چندین مربی خوب رشد کند و فوتبال جزیره را تحت تأثیر قرار دهد اما ظاهراً چنین توقعی از اساس بیجا بوده است. ستاره‌های سابق تیم ملی انگلیس بیش از آنکه بخواهند به طور جدی به دنیای مربیگری ورود کنند، کار کارشناسی را به نشستن روی نیمکت ترجیح دادند و وقت خود را آخر هفته‌ها در استودیو می‌گذرانند. فعالیت در رسانه‌های تصویری و نوشتاری اگرچه باعث پرمخاطب‌تر شدن آنها شده اما نسل طلایی فوتبال انگلیس را از حضور در عرصه تیم‌داری محروم کرده است. این یعنی یک زندگی راحت، بدون دغدغه و شیک مقابل دوربین‌های تلویزیونی و دریافت کردن پول خوب از شبکه مورد نظر.

جیمی کراگر

حد فاصل سال‌های 1999 تا 2010 عضو تیم ملی انگلیس بود و 508 بازی برای لیورپول انجام داد. همین رزومه کافی است تا کرگر با 39 سال سن بخواهد حداقل نیمکت یکی از تیم‌های دسته پایین انگلیس یا حتی دستیاری یورگن کلوپ در آنفیلد را تجربه کند. کرگر اما بی‌خیال مربیگری شده و کار رسانه‌ای را ترجیح می‌دهد. او در حال حاضر با شبکه تلویزیونی اسکای اسپورت قرارداد دارد، برای روزنامه دیلی میل یادداشت می‌نویسد و برنامه دوشنبه شب‌های فوتبالی را هم روی آنتن دارد. پولی که هشتمین بازیکن باسابقه جزیره از این 3 رسانه دریافت می‌کند آن‌قدر هست که دیگر به چالش مربیگری فکر نکند.

ریو فردیناند

پس از اینکه همسرش را به دلیل عارضه سرطان از دست داد دچار یک شوک بزرگ شد. شوکی که به او اجازه ورود به عرصه مربیگری را نداد. فردیناند بلندقامت هم ترجیح داد کت و شلوار به تن کند و به عنوان کارشناس شبکه تلویزیونی اسکای اسپورت آخر هفته‌هایش را بگذراند. البته ریو مدتی است به ورزش بوکس علاقه‌مند شده و به طور جدی تمریناتش را پیگیری می‌کند. فردیناند به گفته خودش می‌خواهد به یک بوکسور حرفه‌ای تبدیل شود اما اینکه چقدر در رسیدن به هدفش موفق خواهد بود معلوم نیست. هرچه که هست او هم مربیگری را انتخاب نکرد.

گری نویل

تنها بازیکن آن نسل که به طور جدی وارد حرفه مربیگری شده همین گری نویل است. مدافع راست سال‌های نه چندان دور تیم ملی و باشگاه منچستریونایتد بعد از اینکه کفش‌هایش را آویخت خیلی زود کار مربیگری را با دستیاری در تیم ملی انگلیس در سال 2012 استارت زد و 4 سال کنار دست روی هاجسون نشست. گری در فصل 2016-2015 هدایت والنسیا را به عهده گرفت که اولین تجربه‌‌اش به عنوان نفر اول با ناکامی همراه بود. شماره 2 مورد علاقه سر الکس فرگوسن بعد از آن راه کارشناسی را در پیش گرفت و هم‌اکنون در شبکه تلویزیونی اسکای اسپورت و برنامه دوشنبه شب‌های فوتبالی حضور دارد. سرنوشت پنجمین بازیکن باسابقه منچستریونایتد با 602 بازی این‌طور رقم خورد.

فیلیپ نویل

بعد از اینکه فوتبالش تمام شد برای مربیگری خیز برداشت اما در ناکامی منچستریونایتد دیوید مویس غرق شد تا از دستیاری تجربه خوبی نداشته باشد. او بعداً با برادرش گری به اسپانیا رفت و نقش کمک را در والنسیا ایفا کرد. جایی که هر دو به دلیل کسب نتایج غیرقابل انتظار، خیلی زود مجبور به ترک لالیگا شدند. نویل به طور نمادین روی تیم سالفورد سیتی که توسط اعضای کلاس 92 منچستریونایتد تأسیس شده نظارت دارد و به جز کارشناسی برای شبکه اسکای اسپورت و گرفتن مصاحبه از بازیکنان بزرگ کار دیگری انجام نمی‌دهد.

استیون جرارد

بعد از اینکه فصل گذشته فوتبالش را با پیراهن لس‌آنجلس گلکسی به پایان برد، از سوی یورگن کلوپ فراخوانده شد تا کنار مرد آلمانی بنشیند و دستیاری را تجربه کند. جرارد اما به پیشنهاد سرمربی لیورپول دست رد زد تا کمی از فضای فوتبال دور باشد. استیون پس از چند ماه استراحت به استخدام باشگاه درآمد تا سرمربی تیم‌های پایه لیورپول شود. شبکه بی‌تی اسپورت هم پول خوبی برای استیوی پرداخت می‌کند تا هر هفته برای این شبکه گزارش تهیه کند و به کارشناسی بپردازد.

فرانک لمپارد

به گفته کارشناسان فوتبال یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال بود. فرانک لمپارد وقتی در فصل 2016-2015 با پیراهن نیویورک سیتی برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تصمیم گرفت دور از استرس فوتبال باشد و برای مدتی زندگی آرامی را تجربه کند. اوج ارتباط او با فوتبال در این مدت، گرفتن میکروفون شبکه بی‌تی اسپورت و ایستادن جلوی دوربین بوده است. لمپارد تا همین لحظه هیچ علاقه‌ای از ورود به دنیای مربیگری از خود نشان نداده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید