روسیه: اقدام نظامی آمریکا علیه کره شمالی اشتباه است

کدخبر: ۱۹۲۵۱۳
وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که اقدام نظامی آمریکا علیه کره شمالی یک اشتباه بزرگ است و گفت: واشنگتن خودش پیونگ یانگ را با انجام رزمایش با کره جنوبی و لفاظی‌های شدیداللحنی که دارد، برای اقدامات بی پروا تحریک می‌کند.

ایسنا : راشاتودی گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفرش به رم، ایتالیا گفت: اگر کسی واقعا بخواهد از نیروی نظامی برای نابود کردن کره شمالی استفاده کند، همانطور که نماینده آمریکا در سازمان ملل آن را مطرح کرد، فکر می‌کنم که با آتش بازی می‌کند و این یک اشتباه بزرگ است.

لاوروف به اظهارات نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل اشاره کرد که در پی آزمایش موشکی اخیر کره شمالی مطرح شد. هیلی گفته بود که اگر جنگی در بگیرد، رژیم کره شمالی کاملا نابود می‌شود.

لاوروف سخنرانی هیلی در روز چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل را یک "سخنرانی واقعا خون‌آشام‌گونه" توصیف کرد و ادامه داد: ما هر کاری انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم درگیری نظامی رخ نمی‌دهد و مشکل از طریق راه های دیپلماتیک و صلح آمیز حل و فصل می‌شود. مسکو از نزدیک با آمریکا بر سر مساله کره شمالی همکاری کرده و نشستی با دیپلمات‌های آمریکایی در پایتخت روسیه برپا شده است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه صحبت‌هایش گفت: متاسفانه، در دو ماه گذشته افرادی در واشنگتن به هر قیمتی به دنبال تحریک پیونگ یانگ برای انجام اقدامات بی پروا بوده‌اند. در اکتبر، آنها رزمایشی بزرگ را میان نیروهای آمریکایی و کره جنوبی برپا کردند و قرار است رزمایش بزرگ دیگری در دسامبر سال جاری میلادی برگزار شود.

وی همچنین موضع روسیه را در قبال مساله کره شمالی مستقیم، صادقانه و باز توصیف کرد و ادامه داد: ما وظیفه اصلی خود را جلوگیری از بروز یک درگیری مسلحانه می‌دانیم که پیامدهای مخربی خواهد داشت و در وهله نخست برای کشورهایی است که در منطقه واقع هستند و شامل کره جنوبی و ژاپن می‌شوند. اما روسیه و چین را فراموش نکنیم چون با کره شمالی هم‌مرز هستند.

لاوروف همچنین به نقشه راهی که به صورت مشترک از سوی چین و روسیه مطرح شده، اشاره کرد که با هرگونه اقدام نظامی مخالفت دارد که به تنش‌ها می‌افزاید. در این طرح از کره شمالی خواسته شده تا در ازای متوقف شدن رزمایش‌های مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی، دست از آزمایش‌های موشکی و اتمی خود بردارد اما این طرح از سوی واشنگتن رد شده است.

گروهی از نمایندگان روسی اخیرا به پیونگ یانگ رفته بودند تا حل بحران را تسهیل کنند. آنها گفتند که کره شمالی آماده حضور در مذاکرات است اما خواستار نقش میانجی‌گری از سوی مسکو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید