تلاش رسانه‌ای گسترده عربستان برای ربط دادن موشک کروز جدید یمن به ایران

کدخبر: ۱۹۲۸۵۷
تابناک: در حالی که یگان موشکی ارتش یمن مدعی است، موشک کروزی با برد 1600 کیلومتر را به سوی تأسیسات هسته‌ای براکه امارات شلیک و این موشک به هدف اصابت کرده است، رسانه‌های هوادار عربستان سعودی، با انتشار تصاویری از قطعات یک موشک که در استان جوف یمن سقوط کرده، مدعی هستند این موشک، احتمالا موشک کروز ایرانی سومار بوده است.
تلاش رسانه‌ای گسترده عربستان برای ربط دادن موشک کروز جدید یمن به ایران

دیروز یکشنبه، شبکه تلویزیونی «المسیره»، متعلق به انصارالله یمن، اعلام کرد، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور، تأسیسات اتمی «براکه» در ابوظبی امارات را هدف موشک قرار داده‌اند.

طبق گزارش این شبکه تلویزیونی، یک فروند موشک کروز بالدار به تأسیسات اتمی براکه در ابوظبی شلیک شده است. «عزیز راشد»، معاون سخنگوی نظامی ارتش یمن، وابسته به انصارالله حملات ارتش یمن به کشورهای متجاوز را «قانونی و مشروع» دانست و گفت، این حملات در دفاع از یمن مقابل دشمنی مستمر ائتلاف سعودی است. وی موشک کروز شلیک شده را «دستاوردی صرفا یمنی» دانست و اعلام کرد: «ارتش یمن قدرت تولید چنین موشک‌هایی را دارد... شلیک این موشک براساس اطلاعات نظامی جدید صورت گرفته و بردی بالغ بر ۱۶۰۰ کیلومتر دارد.»

تأسیسات هسته ای براکه شامل چهار رآکتور است که در غرب امیرنشین ابوظبی قرار گرفته و قرار است، کار ساخت آن توسط شرکت‌های کره‌ای در سال آینده میلادی به پایان برسد.

در حالی که آژانس خبری امارات در بیانیه‌ای رسمی اظهار داشته، موشکی به این تأسیسات برخورد نکرده و امارات تجهیزات دفاع موشکی برای حفاظت از این تأسیسات را در اختیار دارد، نیروهای یمنی وابسته به عربستان سعودی، با انتشار تصاویری که به کلاهک موشک‌های کروز ساخت روسیه و آمریکا شبیه است، مدعی شده‌اند که موشک شلیک شده توسط حوثی‌ها در منطقه سین‌الاسود در استان جوف یمن سقوط کرده است. روی یکی از قطعات سقوط کرده، اسامی امامان شیعه نوشته شده و طرفداران عربستان این مسأله را نشانه‌ای از این دانسته‌اند که قطعات شلیک شده مربوط به موشک شلیک شده توسط حوثی‌هاست.

بنا به ادعای رسانه‌های طرفدار عربستان، موشکی که در ویدئوی منتشره توسط حوثی‌ها مشاهده می‌شود، شبیه موشک کروز سومار است که در ایران از روی موشک خا55 ساخته شده است. منابع غربی مدعی هستند که ایران در دهه 90 میلادی، چندین فروند از این موشک کروز هواپرتاب را از اوکراین خریداری کرده و بر اساس آن موشک زمین‌پرتاب سومار را توسعه داده است.

تلاش برای حمله موشکی به ابوظبی، دومین اقدام قابل توجه موشکی ارتش یمن در روزهای گذشته پس از حمله با موشک بالستیک به فرودگاه ملک خالد در ریاض است که ارتش عربستان برای مقابله با آن وادار به شلیک چندین موشک از سامانه دفاع هوایی پاتریوت شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید