انتقاد مدیران سابق سیا: رئیس سیا چرا به قاسم سلیمانی نامه نوشت؟

کدخبر: ۱۹۳۰۹۰
عصر ایران : مدیران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از نگارش نامه مایک پمپئو مدیر کنونی این سازمان به سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی ایران، انتقاد کردند.
انتقاد مدیران سابق سیا: رئیس سیا چرا به قاسم سلیمانی نامه نوشت؟

برخی مدیران و و کارمندان ارشد سابق سیا در گفتگو با مجله آمریکایی "نیوزویک" این اقدام پمپئو را بی سابقه و بیشتر اقدامی تبلیغاتی شبیه کارهای جنجالی دونالد ترامپ دانستند.

"مایکل هایدن" مدیر سابق سیا در این زمینه به نیوزویک گفته است:" من به یاد ندارم مدیران سابق سیا چنین اقداماتی کرده باشند."

"لری پفیفر" از مدیران ارشد سیا در 32 سال گذشته نیز درباره این اقدام پمپئو گفته است:" من به یاد ندارم پیشتر مدیر سیا از جایگاه ریاست این سازمان با یکی از فرماندهان دشمن ما چنین مکاتبه مستقیمی داشته باشد."

"کلینت واتس" از مدیران مبارزه با تروریسم در پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) نیز در این باره به نیوزویک گفته است:" معلوم نیست پمپئو خودسرانه چنین نامه ای فرستاده یا با اطلاع و نظر ترامپ دست به چنین کاری زده است... ما در یک سال گذشته شاهد اغتشاش و ناهماهنگی بین دستگاه های مختلف دولتی در آمریکا بوده ایم و نمونه اخیر (نامه پمپئو) نهایت چنین وضعیتی است... من می دانم که این نامه اقدامی در راستای لحن و زبان تند پمپئو در قبال ایران است اما من شخصا دوست ندارم چنین کاری را از موضع ریاست سیا و یا پلیس فدرال آمریکا ببینم."

این مدیر سابق اطلاعاتی آمریکا افزوده است: اعلام مواضع سیاسی باید از جایگاه هایی چون وزارت امور خارجه و یا وزارت دفاع صورت گیرد نه رییس یک سازمان جاسوسی.

"جان سیفر" از مدیران سابق سیا نیز این نامه را بیشتر به عنوان اقدامی برای نشان دادن خصومت دولت ترامپ نسبت به ایران دانسته و گفته است: ما با دشمنان خود ارتباط می گیریم و این درست است که سازمان سیا باید برای تعامل با دشمنانمان انعطاف پذیر باشد، اما اگر پمپئو آن طور که می گوید در این نامه سلیمانی را تهدید کرده باشد این کار او بیشتر به یک شیرین کاری سیاسی می ماند تا تلاشی جدی برای حل مشکلات موجود بین آمریکا و ایران."

او افزوده است: اگر دشمنان آمریکا به این نتیجه برسند که مدیر سیا بیشتر به دنبال شوهای تبلیغاتی و سیاسی است تا ارتباطات مخفیانه و محرمانه، کار دستگاه های اطلاعاتی ما را در آینده مشکل تر خواهد کرد.

گفتنی است پس از اعلام خبر ارسال نامه از سوی رییس سیا به سردار سلیمانی از سوی رییس دفتر مقام معظم رهبری و انتشار آن در رسانه های ایرانی، مایک پمپئو در روزهای اخیر این خبر را تایید کرده و گفت از اینکه سردار سلیمانی حتی زحمت باز کردن نامه او را هم به خود نداده، ناراحت و دل شکسته نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید