مکاتبه ناکام رئیس سیا با فرمانده سپاه قدس/ نویسنده نامه به سردار سلیمانی کیست؟

کدخبر: ۱۹۲۸۴۳
شرق : رئیس «سیا»، هم نامه‌‌نوشتن به سردار سلیمانی را تأیید کرد و هم این را که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران این نامه را بازنکرده پس فرستاده است. به گزارش «تسنیم»، به نقل از رویترز، «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا، روز شنبه گفت: «نامه‌ای را برای سردار قاسم سلیمانی و رهبران ایران ارسال کرده‌ام و در آن نگرانی خود را از رفتارهای تهدیدآمیز ایران در عراق ابراز کردم».
مکاتبه ناکام رئیس سیا با فرمانده سپاه قدس/ نویسنده نامه به سردار سلیمانی کیست؟

او در سخنانی در همایش سالانه امنیت ملی ریگان در کالیفرنیای جنوبی، افزود: «من این نامه را پس از آن ارسال کردم که فرمانده ارشد نظامی ایران نشان داده بود نیروهای تحت کنترلش شاید به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کنند».

رئیس سازمان سیا به زمان ارسال این نامه اشاره‌ای نکرده است. پمپئو گفت: «چیزی که در نامه قصد منتقل‌کردن آن را به او داشتیم، این بود که ما او و ایران را به دلیل هرگونه حمله‌ به منافع آمریکا در عراق از سوی نیروهای تحت‌ کنترلش، پاسخ‌گو خواهیم کرد. می‌خواهیم مطمئن شویم که او به‌طور شفاف این مسئله را درک کرده است». رئیس سازمان سیا گفت: «البته سلیمانی حاضر به بازکردن نامه نشده است».

چند روز پیش، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری، نیز روایتی از این نامه داشت: «همین اواخر، زمانی که قاسم سلیمانی در بوکمال بود، رئیس سازمان سیا به وسیله یکی از رابطان خود در منطقه، نامه‌ای برای سردار سلیمانی فرستاد؛ اما ایشان گفت نامه تو را نمی‌گیرم و نمی‌خوانم و اصلا با این افراد صحبتی ندارم». این اولین بار نیست که پیام و پیغام‌هایی این‌چنین ردوبدل می‌شود؛ سال ٢٠١٤ «گاردین» گزارش داده بود زمانی که مجادله بین گروه شبه‌نظامی شیعه از یک طرف و ارتش آمریکا و عراق از طرف دیگر شعله‌ور بود، به پترائوس یک تلفن داده شد که در آن یک پیامک از سردار سلیمانی بود. به ادعای «گاردین» در آن پیامک نوشته شده بود: «ژنرال پترائوس! شما باید من را بشناسی، من قاسم سلیمانی هستم، کسی که سیاست‌های ایران را در عراق، لبنان، غزه و افغانستان تدوین می‌کند و صد البته سفیر ایران در بغداد نیز عضو سپاه قدس است و کسی که جایگزین او می‌شود نیز عضو سپاه قدس است».

موفق‌ترین فرمانده

در همین حال، روز گذشته در جشنواره مالک‌اشتر که در راستای تقدیر از یگان‌ها و فرماندهان برتر نیروهای مسلح برگزار شد، نیروی قدس سپاه به‌عنوان برترین نیرو و سرلشکر قاسم سلیمانی به‌عنوان موفق‌ترین فرمانده نیروهای مسلح انتخاب شدند. چند روز پیش بود که خبرگزاری «تسنیم» ویدئویی از سردار سلیمانی منتشر کرد؛ از حضور سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در عملیات آزادسازی شهر المیادین سوریه. به نوشته این خبرگزاری: «این ویدئو که به‌تازگی از شبکه المنار لبنان منتشر شده، حضور سردار سلیمانی را در عملیات آزادسازی شهر المیادین که در تاریخ ١٤/١٠/٢٠١٧ آزاد شده، نشان می‌دهد. در این فیلم طراحی نقشه عملیات از سوی سردار سلیمانی در کنار برخی رزمندگان و فرماندهان محور مقاومت با هدف آزادسازی شهر المیادین از دست تروریست‌های داعش نشان داده شده است». از آغاز تحرکات داعش در عراق و سوریه، سردار سلیمانی برای نابودی تروریست‌ها مشغول فعالیت است. آخرین روز آبان، سردار سلیمانی در پیامی به مقام معظم رهبری، پایان سیطره داعش را اعلام کرد. او در بخشی از این پیام نوشت: «حقیر به‌عنوان سرباز مکلف‌شده از جانب حضرت‌عالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی بوکمال آخرین قلعه داعش با پایین‌کشیدن پرچم این گروه آمریکایی- صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم».

نویسنده نامه کیست؟

نویسنده نامه به سردار سلیمانی، یعنی رئیس سازمان «سیا»، از چهره‌های ضدایرانی دولت آمریکاست. از لحاظ ضدایرانی‌بودن، او را می‌توان در کنار «جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل، قرار داد. «مایک پومپئو» یکی از سه نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بود که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند سال ٩٤، با حضور در دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن، درخواست ویزا دادند. آنها در محل دفتر حفاظت منافع ایران هم عکس یادگاری‌شان را گرفتند و بعدا در نامه‌ای به مقامات عالی‌رتبه ایران خواسته بودند به درخواست ویزای آنها توجه ویژه شود. 

آنها درخواست عجیب‌و‌غریبی مطرح کرده بودند: «نظارت بر انتخابات». آنها همچنین «بازدید از مجتمع پارچین و تأسیسات هسته‌ای اراک و فردو» و «ملاقات با زندانیان آمریکایی در ایران» را خواستار شده بودند. او عضو جنبش تی‌پارتی در حزب جمهوری‌خواهان است؛ همچنین عضو انجمن ملی اسلحه، گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکاست که با تعطیل‌شدن بازداشتگاه گوانتانامو مخالف بوده. برخی او را جایگزین «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، می‌دانند؛ در‌همین‌باره شایعاتی در این زمینه منتشر شد که تیلرسون این شایعات را تکذیب کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید