از سوی امیر قطر صورت گرفت ؛ اعطای نشان لیاقت به محمد حسین عادلی

کدخبر: ۱۹۳۷۰۵
ایرنا: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، نشان لیاقت این کشور موسوم به «وسام الوجبه» را به محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز اهدا کرد .

طرح تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، سازمانی بین المللی است که ایران، روسیه و قطر و شماری دیگر از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ آن را به منظور هماهنگی در تولید و صادرات گاز طبیعی در سطح جهان تاسیس کردند.

دبیرخانه این مجمع در دوحه پایتخت قطر قرار دارد .

به گزارش ایرنا ، امیر قطر در پایان ماموریت 4 ساله عادلی به عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز ، ضمن تشکر از تلاش های دبیرکل و دستآوردهای برجسته سازمان ، گفت : در نتیجه این مدیریت، مجمع کشورهای صادر کننده گاز هر روز پیشرفت کرده و امروز به یک سازمان جهانی با اعتبار تبدیل شده است .

وی همچنین از اقدامات مختلف دبیرخانه از جمله تولید بیش از ٦٠ گزارش و تحقیق در مورد بازار جهانی گاز و نیز چشم انداز بازار جهانی گاز قدردانی کرد.

محمدحسین عادلی در این ملاقات ضمن تشکر از میزبانی قطر به اقدامات مختلف دبیرخانه نظیر چشم انداز بازار جهانی گاز، بولتن سالانه آماری گاز، سند راهبردی سازمان، همکاری در تعیین شاخص قیمت گاز، استراتژی بازار و محیط زیست اشاره نمود.

مهرماه امسال در جریان برگزاری نوزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، «یوری سنتورین»کاندیدای روسیه با کسب اکثریت آرا به عنوان دبیر کل آینده مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزیده شد.

وی از نخستین روز ژانویه 2018 میلادی کارش را آغاز می کند و تا آن زمان «محمد حسین عادلی» دبیر کل فعلی GECF در این سمت به فعالیت های خود ادامه خواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید