اعلام موجودیت یک گروه تروریستی جدید در عراق + جزئیات

کدخبر: ۱۹۳۷۳۸
ایرنا: در حالی که چند روزی از اعلام پایان نهایی گروه تروریستی داعش در عراق نمی گذارد، یک گروه مسلح جدید در شمال عراق با عنوان فدائی ها اعلام موجودیت کرده که برای اولین بار اعضای این گروه تروریستی، ترکیبی از کردها و عرب های سنی است.
اعلام موجودیت یک گروه تروریستی جدید در عراق + جزئیات

این گروه مسلح جدید در واقع بعد از خنثی کردن طرح همه پرسی منطقه کردستان عراق در 25 سپتامبر 2017 (3 مهر 96) و بازگشت اداره کرکوک و چاه های نفت آن تحت نظر دولت مرکزی عراق در 20 اکتبر2017 (28 مهر 96)، فعال شده است.

براساس گزارش تلویزیون 'العهد' ارگان خبری گروه مقاومت اسلامی 'عصائب اهل الحق' عراق، فدائی ها یک گروه تروریستی جدید است که تعداد اعضای آن که متشکل از افراد مسلح تندرو کرد و عناصر فراری داعش است، به 500 نفر می رسد.

طبق این گزارش، حزب منحله بعث با همکاری برخی از سازمان های امنیتی خارجی پشت پرده تاسیس و مدیریت این گروه مسلح جدید قرار دارد و این گروه بیشتر در اطراف کرکوک در مناطق شمالی عراق فعال است.

ریش های بلند افراد این گروه که تداعی کننده چهره عناصر تروریستی داعش است از ویژگی های ظاهری گروه فدائی ها است و عناصر مسلح کردتبار این گروه، معمولا لباس ویژه کردی به تن دارند.

فدائی ها همانند اوائل بروز و ظهور گروه تروریستی داعش در عراق، با ایجاد ایست های بازرسی کاذب و آدم ربایی، ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و حمله به نیروهای امنیتی به خصوص نیروهای الحشد الترکمانی، تاکنون در مناطق شمال عراق جوی از ناامنی را ایجاد کرده اند.

پرچم این گروه عبارت است از یک پارچه سفید رنگ که در وسط آن سر یک شیر قرار دارد و مهمترین قشری که در معرض حملات این گروه قرار دارند، طایفه ترکمنان در شمال عراق است.

گفته می شود که مقر فرماندهی این گروه مسلح در روستای 'الغره' ما بین شهرهای ترکمن نشین 'داقوق' و 'طوزخورماتو' در جنوب شهر کرکوک (240 کیلومتری شمال بغداد) است.

براساس گزارش ها، این گروه مسلح در این منطقه پایگاه ویژه آموزش نظامی برای عناصر خود تدارک دیده و در حال عضوگیری از بین کردهای تندرو و عرب های سنی معتقد به افراط گرایی است و آنها را برای آموزش به این اماکن انتقال می دهد.

یک کارشناس متخصص درباره گروه های تروریستی در عراق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره فدائی ها گفت: بیشتر اعضای این گروه از کردهای تندرویی هستند که از بازپس گیری کرکوک توسط دولت مرکزی عراق، دچار سرخوردگی شده اند.

'هاشم الهاشمی' افزود: اغلب عناصر مسلح این گروه از نیروهای پیشمرگه یا آسایش (نیروهای انتظامی شمال عراق) هستند که از خنثی شدن طرح همه پرسی و از دست رفتن آنچه کرکوک توسط دولت منطقه کردستان عراق می دانند، به خشم آمده و در صدد انتقام از دولت مرکزی عراق برآمده اند.

وی اضافه کرد که گروه تروریستی مزبور به شدت نسبت به طایفه ترکمنان دلخوری دارد و آنها را از عوامل از دست رفتن کرکوک و همکاری با دولت مرکزی عراق می داند و بر همین اساس، حملات به ترکمنان یکی از اهداف مهم این گروه است.

به گفته الهاشمی، گروه تروریستی فدائی ها یک گروه خارج از قانون است و دولت مرکزی عراق باید به شدت با آنها برخورد کرده و اجازه ندهد که در شمال عراق رعب و وحشت ایجاد کنند.

وی مهمترین اماکن حضور گروه فدائی ها را کرکوک، داقوق، تازه و بعضی مناطق شمال شرق استان دیاله معرفی کرد.

الهاشمی با این ایده که فدایی ها بتوانند نسل جدیدی از تروریست های بعد از داعش باشند، موافق نیست و معتقد است که افراد این گروه گرچه در ظاهر همانند عناصر داعش هستند، اما بر خلاف داعش یک گروه عقیدتی و مبتنی بر قرائت دینی نیست، بلکه بیشتر واکنشی از سر ناسازگاری با وضع جدید در شمال عراق است.

این کارشناس متخصص در گروه های تروریستی در خصوص واقعیت پایان داعش در عراق نیز گفت: گروه تروریستی داعش عملا از حیث نظامی در عراق پایان یافته و سرزمین تحت سلطه ندارد.

به گفته وی، فعالیت داعش در عراق در حال حاضر محدود به برخی از دسته های کوچک و بعضی هسته های خفته در مناطق پراکنده در داخل عراق شده است.

الهاشمی، مرحله بعد از پایان نظامی داعش را مرحله تقویت فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی توسط نیروهای عراق دانست و گفت: باید گروه تروریستی فدائی ها که در سایه داعش قرار دارد، با عملیات اطلاعاتی و امنیتی به طور کامل متلاشی شود.

اتفاقات پر تعداد اخیر در شمال عراق بویژه در استان کرکوک از جمله حمله به یک ایست بازرسی الحشد الترکمانی در طوز خورماتو و مثله کردن جسد یکی از عناصر الحشد در این منطقه یا پاره ای حملات مسلحانه به اعتقاد کارشناسان همگی کار گروه تروریستی فدائی ها است.

برخی ناظران و فعالان سیاسی عرب و کرد در عراق بخشی از پیشمرگه های کرد تحت رهبری مسعود بارزانی را متهم می کنند که با اقدامات مختلف سیاسی، رسانه ای و نظامی قصد ملتهب کردن اوضاع در منطقه و بازکردن پای دخالت خارجی ها به اختلاف اربیل و بغداد را دارند.

در همین حال خبرگزاری 'الغد پرس' عراق نیز دیروز (دوشنبه) در خبری نوشت که گروه تروریستی 'اسامه الناحر' وابسته به داعش به تازگی نخلستان های اطراف مقدادیه در شمال شرقی دیاله را ترک کرده و به منطقه 'حوض النداء' در اطراف دیاله در شرق استان دیاله انتقال یافت.

برخی کارشناسان از احتمال پیوستن این گروه های پراکنده مسلح و تروریستی در عراق به همدیگر و تبدیل شدن به یک گروه تروریستی قدرتمند جدید همانند آنچه داعش بود، نگران هستند.

نخست وزیر عراق بعد از اعلام بیانیه پیروزی بر داعش در شنبه شب گذشته (9 دسامبر 2017 - 18 آذرماه 96) تاکید کرد که مرحله بعد از پایان نظامی داعش، مرحله گسترش فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی علیه هسته های خفته داعش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید