رشد 10 درصدی قیمت بیت کوین

کدخبر: ۱۹۴۵۴۵
حباب قیمتی بیت کوین و جهش 10 درصدی ارزش آن ظرف 24 ساعت گذشته باعث افزایش چشمگیر قیمت این ارز دیجیتالی شده به طوری که ارزش آن از مرز 19 هزار دلار نیز گذشته است.
رشد 10 درصدی قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین شنبه گذشته رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت و برای اولین بار در جدول قیمت‌ها به بالای 19 هزار دلار رسید. حرکت صعودی بیت کوین  درست ساعتی پس از عبور آن از مرز 18 هزار دلار شدت گرفت. قیمت بیت کوین در طول سه هفته گذشته  تقریباً دو برابر شده است و در طول یک سال گذشته نیز بیش از 20 برابر شده است.

البته در طول این دو هفته گذشته کارشناسان بارها و بارها به مردم تذکر داده‌اند که جهش 10 درصدی ارزش بیت کوین حبابی است و حباب قیمتی بیت کوین پایدار نخواهد ماند. بر اساس تحقیقی که CNBC این هفته انجام داد 80 درصد اقتصاددانان وال‌استریت و کارشناسان استراتژی بازار این افزایش قیمت را حبابی خوانده‌اند و درعین‌حال 2 درصد آن‌ها نیز ارزش فعلی بیت کوین را منطقی می‌دانند.  

به عقیده بعضی کارشناسان این رشد ناگهانی حباب قیمتی بیت کوین در واقع بازتاب حباب‌های قبلی است که در قیمت این ارز به وجود آمده است. البته به‌طورقطع دادوستد‌ کنندگان بیت کوین این هشدارها را جدی نخواهند گرفت؛ چرا که کارشناسان از مدت‌ها قبل نوید افزایش ارزش این ارز دیجیتالی را داده‌اند.

طبق استاندارد سیستم مالی جهانی، بیت کوین هنوز در ابتدای راه خود است و هنوز حکم یک ماهی کوچک را دارد.ارزش کل بیت کوین موجود در چرخه اقتصاد در حال حاضر حدوداً معادل 300 میلیارد دلار است. این مقدار تقریباً یک‌پنجم 1.5 تریلیون دلار سرمایه موجود در بخش سرمایه‌گذاری خصوصی است.

از طرف دیگر، خود شبکه بیت کوین نیز هنوز بسیار کوچک و جوان است. در هفته گذشته میانگین معاملات انجام‌شده در شبکه بیت کوین چهار معامله در هر ثانیه بوده است و این سرعت در معاملات توانسته است در طی هفته گذشته قدرت بیت کوین را در دنیای تجارت تا حدودی بیشتر کند.

هنوز تردیدهای بسیاری درباره ارزش بیت کوین در طولانی‌مدت وجود دارد و به‌سختی می‌توان حدس زد قیمت آن به مرور زمان روی چه نرخی تثبیت خواهد شد. قیمت بیت کوین در ماه‌های آتی می‌تواند همچنان بالاتر برود و یا حتی سقوط کند. بر اساس تجربه‌های گذشته، قیمت حبابی بیت کوین قبلاً چندین بار در طول تنها یک روز 80 درصد سقوط کرده است. بنابراین کارشناسان همچنان به مردم هشدار می‌دهند درصورتی‌که توان متحمل شدن چنین ریسکی را ندارند، پول خود را برای خرید بیت کوین سرمایه‌گذاری نکنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید