استقبال رسانه‌های اسرائیلی از واکنش ضعیف محافل سعودی به تصمیم ترامپ درباره قدس

کدخبر: ۱۹۴۶۲۷
تحلیلگران اسرائیلی تاکید دارند سعودی‌ها از اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس غافلگیر نشدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه المیادین گزارش داد: رسانه های اسرائیلی واکنش ضعیف محافل سعودی را به تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، دلیل دیگری بر نزدیک شدن ریاض و تل آویو دانستند.

منال اسماعیل، گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین، گفت: در حالی که جوانان عرب به ویژه فلسطینی به تظاهرات در مخالفت با تصمیم رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ادامه می دهند و در حالی که جوانان فلسطینی در راه قدس و مسجد الاقصی به شهادت می رسند، سخنان عبدالحمید حکیم، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه عربستان در جده مانند خنجری به پشت این جوانان بود. عبدالحمید از مسلمانان خواست میراث تاریخی خود را رها کنند و بپذیرند که قدس برای یهودیان هم مقدس است، سخنانی که بازتاب گسترده ای در رسانه های اسرائیلی داشت. تحلیلگران اسرائیلی از این سخنان ابراز شگفتی کردند و آن را دلیل دیگری بر نزدیک شدن عربستان و اسرائیل دانستند.

گوینده شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل در این باره گفت: «زمانی که چنین سخنانی از یک مسئول بلندپایه سعودی می شنویم، نخستین سوالی که مطرح می شود آن است که آیا پس از نشانه هایی از عادی سازی روابط سیاسی بین اسرائیل و عربستان، باید به دنبال گرفتن روادید برای سفر باشیم؟»

تحلیلگر امور سیاسی اسرائیل هم گفت: «منافع مشترک اسرائیل و عربستان به تازگی به یک مسئله علنی تبدیل شده است. اما در سخنانی غیرمنتظره، یک تحلیلگر سعودی از جهان عرب خواست مقدس بودن قدس را برای یهودیان به رسمیت بشناسد.»

گزارشگر شبکه المیادین خاطر نشان کرد: ناظران اسرائیلی سخنان تحلیلگر سعودی را برای نبض سنجی افکار عمومی عربی در مورد روابط عربها با اسرائیل دانستند به ویژه که عربستان واکنش ضعیفی به اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل داشت.

تحلیلگران اسرائیلی تاکید دارند سعودی‌ها از اعلام تصمیم ترامپ، غافلگیر نشدند. این تحلیلگران همچنین معتقدند سخنان عبدالحمید بدون رضایت خاندان حاکم در عربستان بیان نشده است. تعامل رسانه های عربی نزدیک به عربستان با مسئله قدس، برای رسانه های اسرائیل هم شگفتی آور بود. روزنامه معاریو از تغییر در رویکرد رسانه های سعودی سخن گفت و تاکید کرد این رسانه ها درگیری‌ها در مناطق فلسطینی با ارتش اسرائیل را پوشش نمی دهند و فلسطینی هایی را که در این درگیری‌ها کشته می شوند، شهید توصیف نمی کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید