رجیستری، قیمت گوشی را بالا برد

کدخبر: ۱۹۴۶۸۷
از اواخر شهریورماه امسال که موضوع رجیستری گوشی های موبایل جدی شد، بازار با تحولاتی همراه شد.
رجیستری، قیمت گوشی را بالا برد

قرار بود طرح شناسه دار کردن گوشی های موبایل اجرایی شود تا بازار سر و سامان بگیرد، از جنس قاچاق خالی شود، سودی که پیش تر به جیب قاچاق چی واریز می شد، به جیب دولت سرازیر شود و کسب و کارها رونق بگیرد. در کنار تمام این موارد اما تاکید و تضمین شده بود که فشاری از هیچ جهت به مردم و خریداران وارد نشود.

حالا که این طرح به شکلی نه چندان قوی در حال اجراست، چه اتفاقی در بازار افتاده است?

غیر از عواملی که همچنان از واردات و فروش جنس قاچاق در بازار دست نکشیده اند، برخی از فروشندگان بازار جرات نمی کنند جنس قاچاق بفروشند. 

برخی دست نگه داشته اند و از فروش گوشی های آیفون امتناع می کنند، اما اتفاقی که در بازار افتاده، این است که تعدادی از شرکت ها با همکاری یکدیگر اقدام به ثبت شرکت جدیدی برای واردات گوشی کرده و به شکل قانونی اقدام به عرضه گوشی در بازار کرده اند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که قیمت گوشی های اپل که هم اکنون به گفته مسوولان تنها برند مشمول رجیستری است، با افزایش 400 تا 500 هزار تومانی همراه شده است که البته به گفته فروشندگان بازار این افزایش قیمت ربط زیادی به افزایش قیمت دلار ندارد و این موضوع به ثبت و شناسه دار کردن گوشی ها مربوط می شود که باعث شده سود بسیار بالایی عاید شرکت ها شود. البته این موضوع به سود دولت هم بوده چرا که بخشی از آن به خزانه دولت واریز می شود.

با همه این ها بازاریان معتقدند که موضوع رجیستری گوشی های موبایل تاکنون که فقط در حد حرف بوده و هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده چرا که بسیاری از کسانی که گوشی خریداری کرده اند اگرچه با پیامی مبنی بر رجیستر نشدن گوشی های شان روبه رو شده اند اما از تاریخ تعیین شده، مدت زمانی می گذرد اما همچنان گوشی ها فعال هستند و کار می کنند. حتی گزارش های رسیده حاکی از آن است که گوشی هایی که شش ماه پیش هم فروخته شده اند هم اکنون پس از تعویض سیم کارت پیام هایی مبنی بر قاچاقی بودن گوشی دریافت کرد ه اند که این موضوع نیز باعث نگرانی بسیاری از کاربران شده است.

فروشندگان بازار ادعا می کنند که پس از بروز چنین مشکلاتی با سامانه هایی که برای پاسخگویی اعلام شده، تماس گرفته اند اما پاسخ درستی دریافت نکرده اند.

بر این اساس اگر اوضاع به همین روال ادامه پیدا کند هیچ بعید نیست که کم کم موضوع رجیستری هم همانند سایر طرح هایی که پیشتر قرار بود اجرایی شود و مسکوت ماند باز هم به بن بست خورده و فعلا با مشکلاتی همراه است که مشخص نیست تا چه زمانی اجرای کامل آن طول بکشد. حتی بسیاری معتقدند که در صورت اجرای طرح هم از آنجا که نه نظارتی در بازار صورت می گیرد و نه تیم منسجمی بر اجرای آن واقف هستند، قطعا راه هایی برای دور زدن طرح پیدا خواهد شد.

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد. آیا طرح رجیستری موفق اجرایی می شود یا باید باز هم شاهد وفور کالای قاچاق در بازار باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید