رجیستری به‌دنبال ساماندهی بازار دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور/ گارانتی و ردیابی گوشی‌های سرقتی از مزایای طرح رجیستری

کدخبر: ۱۹۲۹۶۶
معاون وزیر ارتباطات گفت: در طرح رجیستری به‌دنبال ساماندهی بازار دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور هستیم.
رجیستری به‌دنبال ساماندهی بازار دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور/ گارانتی و ردیابی گوشی‌های سرقتی از مزایای طرح رجیستری

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین فلاح‌جوشقانی درباره طرح رجیستری موبایل گفت:‌ طرح رجیستری موبایل برای تمامی موبایل‌ها و تبلت‌های برند اپل از ابتدای روز 14 آذرماه شروع می‌شود. در صورتی که فردا مردم برای خرید گوشی یا تبلت سیم‌کارت‌خور اپل به بازار مراجعه کنند، در صورتی که قاچاق باشد، یک پیامک مبنی بر عدم ثبت گوشی در شبکه و استفاده تا 30 روز برای کاربر ارسال می‌شود که بر این اساس مردم باید از خرید موبایل یا تبلتی که در شبکه ثبت نشده، امتناع کنند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: به مردم توصیه می‌کنیم زمان خرید حوصله بیشتری کنند و وقت بیشتری صرف کنند. ابتدا هنگام خرید با یک موبایل دیگر با سامانه #7777* تماس حاصل کنند که در نهایت با شماره‌گیری این کد دستوری یک منو باز می‌شود. سپس با استفاده از گزینه شماره IMEI تلفن‌همراهی که قصد خریداری آن را دارند ارسال کنند که بعد از آن یک پیامک برای آنها مبنی بر ثبت یا عدم ثبت گوشی در شبکه ارسال می‌شود.

رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی تاکید کرد: گوشی‌های دو سیم کارته یا چند سیم کارته دارای چند شماره IMEI هستند به همین دلیل مردم تمامی IMEI ها را از این سامانه کنترول کنند تا به مشکلی برخورد نکنند.

همچنین مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز در این نشست افزود: یک IMEI روی جعبه موبایل است. یک IMEI پشت باتری یا تجهیز قرار دارد و یک IMEI نیز به‌صورت نرم‌افزاری داخل بخش تنظیمات گوشی قابل دسترسی است. مردم بهتر است هر 3 شناسه تلفن‌همراه را چک کنند تا مشکلی وجود نداشته باشد. همچنین با شماره‌گیری کد دستوری #06* در تمامی موبایل‌ها شناسته اصلی تلفن‌همراه یا همان IMEI نشان داده می‌شود.

حمیدرضا دهقانی‌نیا تاکید کرد: به مردم توصیه می‌شود در فاکتور خرید شماره IMEI و مهر فروشگاه وجود داشته باشد. همچنین مردم بعد  از خرید تلفن‌همراه خود کد فعال‌سازی را که باید کنار جعبه یا کنار برگه گارانتی وجود داشته باشد، از فروشندگان طلب کنند. در حقیقت کد فعال‌سازی از سوی وارد کنندگان به فروشندگان ارائه می‌شود که در نهایت فروشنده باید آن را در اختیار خریدار قرار دهد.

فلاح‌جوشقانی با اشاره به کلاهبرداری برخی فروشندگان موبایل گفت: مردم به هیچ عنوان حتی با شرایط ویژه و قیمت ویژه یا کمتر از خرید گوشی‌های ثبت نشده خودداری کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره خرید از سایت‌های اینترنتی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم مردم به‌صورت اینترنتی موبایل خریداری نکنند، بلکه توصیه می‌کنیم از سایت‌های دارای مجوز تلفن‌همراه تهیه کنند. یکی از مسائل مهم در سایت‌های اینترنتی بحث ارائه ضمانت 7 روزه است که باعث می‌شود تا مشکلی در زمینه ارائه موبایل رجیستر نشده به کاربر وجود نداشته باشد.

در ادامه حسین فلاح‌جوشقانی با بیان این‌که مردم بعد از تعویض شماره موبایل خود باید عملیات انتقال مالکیت انجام دهند، گفت: در کد دستوری #7777* یک بخش برای انتقال مالکیت وجود دارد که اگر کاربر شماره تلفن خود را تغییر داد انتقال مالیکت انجام شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به بحث رجیستری تلفن‌همراه در ایران گفت: سال 1385 به‌صورت ناقص طرح رجیستری انجام شد که با توجه به عدم تحقیق این طرح شکست خورد و کاربران توانستند IMEI یک گوشی ثبت شده را برای گوشی‌های ثبت نشده قرار دهند و همین مسئله باعث شده ما هم‌اکنون یک شماره شناسه موبایل (IMEI) داشته باشیم که در شبکه 1000 بار بارگزاری شده؛ در واقع یکی از اهداف غیر مستقیم طرح رجیستری موبایل کمک به ردیابی گوشی‌های سرقتی است.

وی ادامه داد: اگر گوشی سرقت شود، با توجه به زوج یکتای سیم‌کارت و IMEI تلفن‌همراه ردیابی می‌شود. این در حالی است که سیم‌کارت غیرفعال می‌شود، گوشی از شبکه ارتباطی محروم می‌شود و عملیات ردیابی موبایل ادامه پیدا می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که روی این طرح در حال کار هستیم اما قرار نیست استفاده از این فرآیند از 14 آذرماه یعنی اجرای فاز دوم طرح رجیستری موبایل در دسترس باشد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه تا 3 ماه آینده تمامی مدل‌های موبایل از تمامی برندها در طرح رجیستری قرار می‌گیرند، گفت: تمامی موبایل‌ها تا 2 یا 3 ماه آینده تحت پوشش طرح رجیستری موبایل قرار می‌گیرند و مهم نیست که گوشی چینی باشد یا برند داشته باشد یا نداشته باشد؛ در حقیقت تمامی مدل‌ها از همه برندها بررسی می‌شوند چراکه تمامی این دستگاه‌ها از شبکه ارتباطی استفاده می‌کنند.

فلاح‌جوشقانی درباره بحث گارانتی در رجیستری موبایل گفت: یکی از مزایای طرح رجیستری موبایل این است که دیگر گوشی بدون گارانتی نخواهیم داشت و شرکت‌ها مجبور به ارائه خدمات  فنی و گارانتی هستند.

در ادامه حمیدرضا دهقانی‌نیا درباره ورود مسافری موبایل گفت: چند بحث برای ورود مسافری موبایل وجود دارد. اول اینکه آن موبایل اپل باشد یا خیر، دومین موضوع این است که بیش از 30 روز بخواهد در ایران استفاده شود، سومین موضوع این است که صاحب آن قرار است از سیم‌کارت ایرانی استفاده کند یا به صورت رومینگ از خدمات ارتباطی استفاده خواهد کرد. در صورت  اینکه گوشی اپل باشد، 30 روز بیشتر بماند و از سیم کارت‌های ایرانی استفاده کند هنگام ورود به کشور باید در گمرک هزینه واردات یعنی 5 درصد را پرداخت کند؛ این یک موضوع در قانون است که هر کالایی که بالای 80 دلار باشد باید گمرکی بدهد و برای موبایل نیر رقم 5 درصد است.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: بحث عوارض گمرکی مربوط به وزارت اقتصاد و دارایی است. این بحث که از گوشی که به صورت مسافری وارد کشور می‌شود، گمرکی دریافت نشود پیشنهاد شده تا از آنهایی که 2 یا چند موبایل به کشور وارد می‌کنند، گمرکی دریافت نشود اما متولی این حوزه نهاد دیگری است.

فلاح‌جوشقانی افزود: رجیستری دنبال ساماندهی بازار تمامی دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور بازار از جمله  موبایل، تبلت و مودم سیم‌کارت‌خور است. ما فرصتی را ایجاد کردیم تا هر کسی گوشی یا دستگاه قاچاق برند اپل را دارد فعال کند تا از ضرر مردم و فروشندگان تلفن‌همراه جلوگیری کنیم.

در ادامه حمیدرضا دهقانی‌نیا با اشاره به حجم بازار قاچاق موبایل گفت: بیش از 90 درصد بازار موبایل تا به امروز قاچاق بوده اما این نکته جالب توجه است که با شروع جدی طرح رجیستری رشد 2 برابری برای واردات رسمی تلفن‌همراه صورت گرفته است. سال 95 حدود 140 هزار گوشی، ابتدای سال 96 حدود 186 هزار دستگاه تلفن‌همراه و اول آبان‌ماه سال 1396 تا 11 آذرماه تعداد 579 هزار دستگاه گوشی به‌صورت رسمی وارد کشور شده که نشان از افزایش حدود دو برابری واردات رسمی موبایل دارد.

وی تاکید کرد: یک برگه راهنما کنار جعبه‌های موبایل به منظور راهنمایی کاربر برای ثبت و عدم ایجاد مشکلات در نظر گرفته شده که مردم می‌توانند برای راهنمایی بیشتر از آن و پوسترهای تعبیه شده در سطح فروشگاه‌ها استفاده کنند.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: هر گوشی که بخواهد به‌صورت رسمی وارد کشور بشود، باید تایید نمونه شود. یکی از بحث‌های مهم در این زمینه میزان جذب تششعات است که به آن توجه می‌شود تا سلامت تلفن‌همراه برای کاربر تضمین شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید