اسرائیل در هند به دنبال چیست؟

کدخبر: ۱۹۴۹۵۰
تسنیم : بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تاریخ ۱۴ ماه ژانویه سال آینده میلادی برای اولین بار به هند سفر خواهد کرد. سفر وی نشانگر تلاش اشغالگران قدس برای یافتن جای پایی برای خود در منطقه ای است که چندان روی خوشی به آنها نشان نمی دهد.
اسرائیل در هند به دنبال چیست؟

پس از سفر نارندا مودی نخست وزیر هند به سرزمین‌های اشغالی در ماه جولای سال جاری، دور جدیدی از روابط بین هند و رژیمی که همواره مورد اعتراض سیاستمداران هند بوده است آغاز شد. مودی در این سفر از همتای خود برای دیدار از هند دعوت کرده بود.

به گفته مقامات هندی، نتانیاهو در طول اقامت خود در هند، طرح‌های دو جانبه مختلفی در زمینه‌های دفاعی، امنیتی، تجارت، فرهنگ و جهانگردی را مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یک مقام ارشد هندی ضمن تایید سفر نتانیاهو به هند گفت: وی به اولین مهمان خارجی دولت هند در سال جدید میلادی، از شهر‌های دهلی نو، احمد آباد، آگرا و بمبئی دیدار خواهد کرد.

برنامه مفصل سفر وی، نشانگر آغوش باز هند برای وی و همچنین عمق سیاست‌های راهبردی رژیم صهیونیستی برای کشوری است دولتهای آن در بسیاری موارد منتقد سیاست‌های این رژیم بوده و از حقوق ملت مظلوم فلسطین حمایت کرده اند.

هند همواره به عنوان عضوی موثر در جنبش غیر متعهد‌ها، بر حمایت خود از آرمان فلسطین تاکید داشته و از در سازمان‌های بین المللی نیز بر علیه رژیم صهیونیستی موضع گرفته است.

بنجامین نتانیاهو دومین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس است که به هند سفر می‌کند. پیش از او آریل شارون، در سال ۲۰۰۳ به هند سفر کرده بود.

هند و رژیم صهیونیستی در اواخر سال ۱۹۹۲ روابط رسمی دیپلماتیک خود را آغاز کردند؛ ولی همکاری‌های دو طرف از زمان روی کار آمدن دولت به رهبری حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) در سال ۲۰۱۴، بسیار نزدیکتر شده است.

اخیرا نارندرا مودی، از سرزمین‌های اشغالی دیدار کرد. او اولین نخست وزیر هند است که چنین کاری کرد. تحلیلگران، سفر وی را به عنوان تلاش برای علنی کردن روابط رو به گسترش آن‌ها در زمینه‌های گوناگون بخصوص خریدهای نظامی و عرصه دفاعی تعبیر می‌کنند.

مودی قبل از دیدار از سرزمین‌های اشغالی از محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین در دهلی نو میزبانی کرده بود. وی در یک جلسه مطبوعاتی مشترک در خانه حیدرآباد، بر حمایت هند از یک دولت مستقل فلسطینی تأکید کرد.

هند همچنین در روز پنجشنبه همصدا با ۱۲۷ کشور دیگر در سازمان ملل به تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره قدس اعتراض کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید