استفاده آدیداس از ربات برای ساختن کفش

کدخبر: ۱۹۵۳۰۱
شرکت آدیداس به همراه شریک تکنولوژی خود شرکت “اوکسلر”بعد از مدتها دوباره یک کارخانه جدید در آلمان ساخت. این کارخانه که در منطقه فرانکن ایالت بایرن ساخته شده بسیار مدرن است.
استفاده آدیداس از ربات برای ساختن کفش

وقتی به پایان مسیر خاکی و به پشت مزارع ذرت می‌رسی، در منطقه صنعتی “برودس‌ویندن”به یک سالن مجلل، سفید وجدید می‌رسی که در ابتدای درب ورودی آن لوگوی شرکت اوکسلر و در کنار آن آدیداس به چشم می‌خورند. سمت چپ راهرو به سمت دفاتر اداری می‌رود و مستقیم به سمت سالن اصلی تولید.

 وقتی وارد سالن تولید می‌شوی لشکری از روبات‌ها و ماشین آلات را میبینی که به آرامی و در سکوت مشغول کارند، زمین سالن برق ‌می‌زند و همه جا تمیز و مرتب است.

 نکته جالب اینجاست که دراین سالن قرار نیست دارو و یا لوازم نیمه هادی الکترونیکی تولید شود، بلکه کفشهای ورزشی آدیداس با مدرن‌ترین تکنولوژی تولید می‌شود. این باعث شگفتی است زیرا دهه‌هاست که اکثر کارخانه‌های نساجی و تولید کفش در آلمان تعطیل شدند و این تجارت به سمت کشورهای شرقی رفته است، اما همان طور که گفته شد در کمال شگفتی شرکت آدیداس این کارخانه مدرن را در ایالت بایرن راه انداری کرده و اسم آن را هم کارخانه سرعت گذاشته و خط تولید آنهم به بهربرداری رسیده است.

 دیگر شرکت‌های تولیدکننده لوازم ورزشی سالهاست که در کشورهای ارزان قیمت آسیایی محصولات خود را به صورت سنتی و دستی تولید می‌کنند. در اروپا به جز آدیداس تقریبا هیچ شرکت دیگری حضور ندارد و آدیداس هم تنها یک کارخانه کوچک در شاین‌فلد دارد که در آنجا محصولات خاص که شامل کفش‌های فوتبال “کوپا موندیال” هستند را تولید میکند.

 حالا آدیداس مسیر جدیدی را انتخاب کرده است. این شرکت که بعد از شرکت آمریکایی نایک در رتبه دوم محصولات ورزشی در جهان قرار دارد، با شرکت فرانسوی اوکسلر بعد از سالها دوباره در آلمان یک کارخانه جدید تاسیس کرده است با هدف تولید در جایی که مشتریان شرکت حضور دارند.

 کار اصلی در این کارخانه را – برعکس کارخانه هایی که در آسیا هستند – روباتها انجام می‌دهند. در حال حاضر ۱۲۰ کارمند مشغول کارند که قرار است تعداد آنها به ۱۶۰ تا ۲۰۰ عدد برسد که البته در میان آنها متخصصین نگهداری وآی تی هم حضور دارند. قرار است در شهر آتلانتای آمریکا هم چنین کارخانه‌ای ساخته شود.

این کارخانه هوشمند است که در آلمان به نسل چهارم صنعت مشهورند. کل خط تولید از ابتدا تا انتها در این کارخانه تمام اتوماتیک است.

۳۶۰ میلیون جفت کفش در سال

سوال اینجاست که آیا به زودی بخش‌های دیگری از تولیدات آدیداس دوباره به کشورهای صنعتی باز‌می‌گردند؟ اگر چنین هدفی هم باشد به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست. در برودسویندن قرار است در سال  ۵۰۰هزار جفت کفش تولید شود و در کارخانه آتلانتا هم ۵۰۰ هزار جفت دیگر در سال تولید می‌شود که در مقایسه با کل تولید ۳۶۰ میلیون جفت کفش در سال توسط آدیداس سهم ناچیزی است. به همین خاطر است که کاسپر رورستد مدیر آدیداس می‌گوید چقدر توسعه پروژه کارخانه هوشمند برای این شرکت حائز اهمیت است. البته قرار نیست درحال حاضر تغییری در سیاست‌های کلی شرکت اعمال شود.

 در پروژه جدید تولید یک کفش از طراحی تا تولید همگی بصورت دیجیتالی و رباتیک تولید می‌شوند. به همین خاطر آدیداس شعار “ما طلایه‌دار و پیشتاز هستیم”را برای خود انتخاب کرده است.

 اما خیلی ازرقبای آدیداس بر این باورند که این پروژه نمی‌تواند خیلی موفق باشد، چون دیگر قسمتهای شرکت در آسیا حضور دارند و به گفته یکی از رقبا تصور اینکه محصول تولید شده برای عرضه به بازار به آسیا برگرداننده شود غیرقابل تصور است.

 اما آدیداس نظر دیگری دارد. به گفته پاول گادیو پروژه، این کارخانه بیش از تنها یک فلسفه است و هدف تولید محصولات با سرعت بالاست. مدیر خلاقیت آدیداس می‌گوید که این پروژه برای صرفه جوی مالی نیست بلکه برای سرعت بالاست.

 برای محصولات شرکت که تا امروز در آسیا تولید می‌شد ۶ هفته زمان لازم بود تا با کشتی به بازارهای اروپا برسد و همینطور برای ساخت یک جفت کفش از ایده طرح تا تولید نهایی ۱۸ ماه زمان لازم بود که به گفته مدیران آدیداس بسیار طولانی است. آنها می‌دانند که توقع مشتریان کاملا عوض شده و دیگر مثل سابق کسی نسبت به مارک خاصی وفاداری ندارد. بعنوان مثال مشتریان شرکت آمازون عادت دارند که سفارشات خود را خیلی زود دریافت کنند و به همین خاطر هم هست که تصمیم گرفتیم نزدیک مشتریانمان باشیم.

کفش در ۲۱ سایز

مدیران آدیداس امیدوارند در پروژه جدیدشان بتوانند محصولات سفارشی و خاص را هم در مدت زمان ۲۴ ساعت تولید کنند و به دست مشتری برسانند.

 تولید کفش در ۲۱ سایز مختلف یکی برای پای راست و یکی چپ که بعبارتی ۴۲ عدد میشود، کار راحتی نیست. آدیداس از هر مدل ۲۱ سایز تولید می‌کند و به این تعداد رنگهای مختلف را هم اضافه باید کرد. شرکت اوکسلر که ۱۰ سال شریک تجاری آدیداس بوده و حتی در آسیا هم همکاری نزدیک داشته ماشینها و رباتهای مخصوصی را ساخته است که می‌تواند برای ساخت هر نوع و مدل کفش برنامه‌های آن را تغییر داد. شرکتهای زیمنس، ب آ اس اف و همچنین شرکتهای تخصصی رباتیک از قبیل مانتس و کوکا هم در این پروژه حضور داشتند و همگی در تولید مرحله به مرحله کفش با فناوری جدید سهیم بودند./ بازار ورزش

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید