کردستان عراق رسما خواستار مذاکره با بغداد شد

کدخبر: ۱۹۵۳۹۶
نخست‌وزیر منطقه کردستان در نامه‌ای به نخست‌وزیر عراق، رسما خواستار آغاز مذاکرات برای حل مشکلات میان بغداد و اربیل شد.

فارس : منابع آگاه در منطقه کردستان، امروز دوشنبه  اعلام کردند که «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر این منطقه، برای «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نامه‌ای ارسال کرده است.

پایگاه خبری شبکه «رووداو» با انتشار این خبر، نوشت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، بارزانی برای العبادی نامه‌ای ارسال و اعلام کرده است: این درست نیست که ما از طریق کنفرانس‌های خبری پاسخ یکدیگر را بدهیم. در نهایت تمام مشکلات باید از طریق مذاکرات حل و فصل شود.

در ادامه این خبر آمده است: تاکنون نخست‌وزیر عراق هیچ پاسخی به این نامه نداده است.

بحران در روابط  بغداد و اربیل پس از آن آغاز شد که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، در حرکتی یکجانبه، در روز بیست‌وپنجم سپتامبرگذشته، همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را برگزار کرد. بغداد این اقدام را خلاف قانون اساسی و وحدت ارضی عراق دانست و با آن مخالفت کرد.

علاوه بر بغداد، همسایگان عراق، برخی نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی مانند اتحادیه عرب و سازمان ملل نیز با این همه‌پرسی مخالفت کرده بودند. با بی‌توجهی اربیل به درخواست دولت مرکزی، بغداد اقدامات امنیتی و اقتصادی متعددی علیه اربیل از جمله بستن گذرگاه‌ها و قطع مسیر پروازی را آغاز کرد و سرانجام دولت در اربیل  اعلام کرد که به قانون اساسی احترام می‌گذارد اما هنوز نتیجه همه‌پرسی را رسما لغو نکرده است و این مهمترین شرط بغداد برای ازسرگیری گفت‌وگوهاست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید