نشست ۳ جانبه چین، پاکستان و افغانستان؛ تاکید بر مبارزه با تروریسم

کدخبر: ۱۹۵۵۵۳
وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان در نشست ۳ جانبه پکن بر مبارزه مشترک علیه تروریسم و برقراری صلح و ثبات در افغانستان تاکید کردند.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکسپرس نیوز، نشست ۳جانبه افغانستان، پاکستان و چین امروز در پکن برگزار شد و وزیران خارجه‌ ۳ کشور، صلح و ثبات در افغانستان را برای رسیدن به اهداف مشترک توسعه‌ای ضروری خواندند.

«وانگ‌ ئی» وزیر خارجه چین یکی از اهداف این نشست را بهبود روابط افغانستان و پاکستان خواند و گفت: باید با ایجاد فضای اعتماد بین دو کشور، برنامه‌های مشترک کاری هماهنگ شود.

وی افزود که افغانستان و پاکستان در این نشست توافق کرده اند تا گفتگوی فشرده ای را برای حل اختلاف خود انجام دهند و سپس در یک کار گروه مشترک برای رسیدگی به مشکلات افغانستان، از جمله ناامنی های این کشور تلاش کند.

 وزیر خارجه چین همچنین برگزاری این نشست را برای صلح و ثبات در افغانستان مهم خواند و گفت، چین و پاکستان از  مذاکرات صلح دولت افغانستان و گروه طالبان حمایت خواهند کرد.

به گفته وی همکاری بین شورای علمای افغانستان و پاکستان در راستای برقراری صلح افزایش یافته و دو کشور در چارچوب نشست ۳جانبه به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

وانگ‌ ئی همچنین گفت که بهبود روابط افغانستان و پاکستان به نفع دو کشور و سراسر منطقه خواهد بود، چین به عنوان دوست دو کشور، می‌خواهد در این زمینه نقش سازنده ای بازی کند.

افزون براین «صلاح‌الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان نیز در این نشست از همکاری چین طی سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف با افغانستان قدردانی کرد و گفت که باید با گروه‌های تروریستی از جمله گروه «ترکستان شرقی» مبارزه شود.

 ربانی افزود که امیدواریم کشورهای دیگر نیز بدون تفکیک با تمام گروه‌های تروریستی به صورت جدی مبارزه کنند. با این اقدام می‌توانیم به اهداف مشترک مان دست یابیم.

وی بار دیگر تأکید کرد که دولت افغانستان خواستار بهبود روابط با پاکستان است، اما از این کشور انتظار داریم تا تمام پایگاه های تروریستی در خاکش را هدف قرار داده و نابود کند.

 ربانی گفت: باید به صورت جدی با گروه‌های تروریستی که علیه افغانستان می‌جنگند، مبارزه شود و به این گروه‌ها از راه‌های مختلف فشار آورده شود.

افزون براین «خواجه محمد آصف» وزیر خارجه پاکستان  نیز گفت: نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین می‌تواند به صلح و ثبات پایدار در افغانستان کمک کند.

وی  تأکید کرد، صلح در افغانستان برای اهداف مشترک توسعه‌ای ضروری است و از این رو باید به مدیریت مرزهای دو کشور برای جلوگیری از اقدامات تروریستی توجه ویژه ای داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید