کنایه اسقف اعظم انگلیس به ترامپ به‌ عنوان رهبر عوامگرای آمریکا

کدخبر: ۱۹۵۶۲۱
اسقف اعظم انگلیس طی سخنانی در مراسم آیین مذهبی روز کریسمس در کلیسای کانتربری، بدون اشاره مستقیم به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، او را رهبری عوامگرا توصیف کرد که مردم کشورش را فریب می دهد.

به گزارش ایرنا، «جاستین ولبی» در سخنان خود که فرازهایی از آن روز سه‌شنبه در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد، گفت: در سال 2017 شاهد بودیم که سران مستبد، مردم را به بردگی کشانده، سران عوامگرا، آنها را فریب داده و سران فاسد برخی کشورهای دمکراتیک، اموال مردم را غارت کرده اند.

وی همچنین به حملات تروریستی سال گذشته در انگلیس، اشاره کرد و گفت: افرادی به نام آزادی در راه خدا، مردم بی‌گناه را به قتل رساندند، این در حالی است که ذات اقدس خداوند، که قدرت کامل است و تمام قدرت‌ها از سوی او جاری می‌شود، بر عشق به یکدیگر و آزادی بشریت تأکید دارد.

اسقف ولبی پیش تر نیز از رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل انتشار پیام‌های ضد اسلامی یک گروه راست افراطی به نام «اول بریتانیا» در حساب توییتر خود انتقاد کرده و خواستار موضع‌گیری صریح وی علیه نژادپرستی شده بود.

او در بیانیه خود نوشته است: نگران‌کننده است که رئیس‌جمهوری آمریکا، تصمیم گرفته صدای یک گروه افراطی دست راستی را تقویت کند. گروه اول بریتانیا تلاش می‌کند تا در میان جوامع شکاف و در بین اقلیت‌های قومی، به‌ ویژه دوستان مسلمان ما، ترس بیاندازد.

این بیانیه می‌افزاید: گروه «اول بریتانیا» ارزش‌های ما را مبنی بر سازش و یکپارچگی، برنمی‌تابد. خداوند از ما مسیحیان می‌خواهد تا به همسایگان خود عشق بورزیم و برای تمامی افراد جامعه، طلب کامیابی و موفقیت کنیم.

بیانیه یادشده افزود: من در کنار سایر گروه‌های دینی و دیگران از ترامپ می‌خواهم تا نه ‌تنها این پیام‌های توییتری را حذف کند، بلکه مخالفت روشن خود را با نژادپرستی و تنفر به هر شکلی اعلام نماید.

اسقف اعظم انگلیس همچنین علیه تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، موضع‌گیری کرد و آن را مغایر روند سازش میان فلسطینیان و اسرائیل برشمرد.

پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک‌ها نیز روز گذشته (دوشنبه) در پیامی به مناسبت روز کریسمس، بدون اشاره مستقیم به ترامپ، برای ازسرگیری مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان دعا کرد.

وی گفت: برای قدس و سرزمین مقدس دعا کنیم، تا اراده گفتگوها میان طرفین از سر گرفته شود و سرانجام به راه‌حل مذاکراتی برای همزیستی صلح‌آمیز میان دو کشور در داخل مرزهای توافقی که در عرصه بین‌المللی نیز به رسمیت شناخته‌ شده، دست‌ یافته شود.

پاپ فرانسیس افزود: مسیح (ع) را در کودکان خاورمیانه که از تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطین رنج می‌کشند، می‌بینیم. از خدا می‌خواهم تا از تلاش آن‌هایی حمایت کند که در جامعه بین‌المللی با حسن نیت و با وجود موانع شدید، به کمک به آن سرزمین برای رسیدن به توافق، عدالت و امنیتی که از مدت‌ها در انتظار آن هستند، می‌پردازند.

ترامپ پس از صدور فرمان ضد مهاجرتی خود مبنی بر منع ورود شهروندان کشورهای عمدتاً اسلامی به خاک آمریکا و سپس بازنشر ویدئوهای ضد اسلامی یک گروه راست افراطی موسوم به «اول بریتانیا» که مخالفت‌های گسترده‌ای را در سطح جهانی به همراه داشت، در تازه‌ترین اقدام جنجالی خود اعلام کرد که قدس را به ‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و قصد دارد تا سفارتخانه آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کند.

این تصمیم انتقاد گسترده سیاستمداران جهان را در پی داشت و سازمان ملل متحد نیز با صدور قطعنامه‌ای، مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید