ایران نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد داد

کدخبر: ۱۹۵۹۷۲
تسنیم : یک روزنامه انگلیسی با اشاره به نفوذ گسترده نظامی و سیاسی ایران نوشت: این نفوذ نقشه خاورمیانه را به طرز محسوسی تغییر خواهد داد.
ایران نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد داد

روزنامه گاردین گزارش داد، یکسال از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پرداخت و نوشت،"تاثیر ترامپ در عرصه سیاست بین المللی را می توان در دهه های آینده در دانشگاه‌های تخصصی تدریس کرد؛ اما تنها به یک شرط. تنها شرط این است که در وهله اول از دوران ترامپ نجات یابیم".

این روزنامه افزود: "دوره ریاست جمهوری ترامپ با چندین کشمکش بین المللی متمایز است. این بدان معنا است که نمی توانیم سناریوهای آینده را پیش بینی کرد. دولت های سابق آمریکا توانستند کشمکش با کره شمالی را تا حد زیادی مهار و از خطرات آن کم کند اما رویکرد پراکنده دولت ترامپ این کشمکش به صحنه بازگردانده است."

روزنامه گاردین نوشت: درخصوص کشمکش با چین، ترامپ دو چیز از رابطه خود با چین می خواهد. نخست، دستیابی به بیشترین میزان دستاوردهای اقتصادی از طریق شراکت تجاری با پکن است. خواست دوم هم وادار کردن چین به اعمال بیشترین فشار به کره شمالی برای همکاری با واشنگتن و حل بحران هسته ای است.

این روزنامه تصریح کرد: درخصوص پرونده ایران، ترامپ در تلاش برای رهایی از توافق هسته ای است که دولت سابق آمریکا با ایران امضا کرد اما اروپا به ترامپ فشار می آورد که از این امر صرف نظر کند. ترامپ همچنین تلاش می کند تا ائتلاف جدیدی را در عرصه خاورمیانه به رهبری واشنگتن و عضویت اسرائیل و عربستان به منظور مقابله با نفوذ ایران ایجاد کند.

روزنامه گاردین نوشت: "ایران نفوذ نظامی و سیاسی دارد که (پهنه گسترده ای) از هرات در افغانستان گرفته تا جنوب لبنان را در بر می گیرد و این همان چیزی است که نقشه خاورمیانه را به طرز محسوسی تغییر خواهد داد. این یکی از تبعات طولانی مدت حمله آمریکا به عراق به شمار می رود".

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید