سوپر غذایی که معجزه می کند!

کدخبر: ۱۹۶۳۳۱
خرمای خشک که در جنوب ایران دیری نامیده می‌شود خواص تغذیه ای بی‌شماری دارد. خرما انواع مختلفی دارد که سه نوع معروف آن به صورت نرم، نیمه نرم و خشک بر روی درخت نخل می‌روید. هر کدام از این نوع خرماها به شکل های مختلفی در انواع تغذیه و آشپزی استفاده می‌شود. ولی ویژگی خشک بودن دیری باعث می‌شود بتوان آن را در هوای خارج از یخچال به مدت یک سال نگهداری گرد. در صورتی که خرمای خشک شده را در فریزر بگذارید تا ۵ سال قابل نگهداری است.

نمناک؛ وقتی یک ماده غذایی را به این مدت بتوان نگهداری کرد بدون آن که خراب شود منبع تغذیه ای بسیار خوبی محسوب می‌شود. در نت‌نوشت امروز با خواص تغذیه ای دیری یا خرمای خشک آشنا شوید.

خرمای خشک که در جنوب ایران دیری نامیده می‌شود خواص تغذیه ای بی‌شماری دارد. خرما انواع مختلفی دارد که سه نوع معروف آن به صورت نرم، نیمه نرم و خشک بر روی درخت نخل می‌روید. هر کدام از این نوع خرماها به شکل های مختلفی در انواع تغذیه و آشپزی استفاده می‌شود.  ولی ویژگی خشک بودن دیری باعث می‌شود بتوان آن را در هوای خارج از یخچال به مدت یک سال نگهداری گرد. در صورتی که خرمای خشک شده را در فریزر بگذارید تا ۵ سال قابل نگهداری است.

وقتی یک ماده غذایی را به این مدت بتوان نگهداری کرد بدون آن که خراب شود منبع تغذیه ای بسیار خوبی محسوب می‌شود. درنت‌نوشت امروز با خواص تغذیه ای دیری یا خرمای خشک آشنا شوید.

خواص تغذیه ای خرمای خشک

در واقع خرمای خشک ارزش های تغذیه ای خاصی دارد. این که از نظر کالری دو برابر خرمای عادی انرژی دارد. انرژی یک عدد دیری ۲۸۵ کالری و  ۵ گرم فیبر دارد.  دیری دارای ویتامین B، ویتامین C، ویتامین K، آهن، کلسیم و به مقدار کافی مواد معدنی و آنتی اکسیدان است.

مزایای استفاده از دیری

خرمای خشک عضلات قلب را تقویت و از بیماری های قلبی جلوگیری می‌کند. بدن را قوی و پوست و موی سالم تری به فرد هدیه می‌دهد. در سفرها، گردش ها و به طور کلی در زمستان منبع تغذیه ای خوبی حتی در رژیم های کاهش وزن محسوب می‌شود. به دلیل ویتامین گروه B دیری برای اعصاب هم مفید است.

مراقبت از پوست

ویتامین C و ویتامین K موجود در دیری پوست را سالم و قوی می‌کند، التهابات را کاهش می‌دهد، تیرگی و لک های پوستی را کاهش می‌دهد. خرما و از جمله نوع خشک آن دیری از مواد غذایی ضدپیری محسوب می‌شود.

سلامت قلب

پتاسیم موجود در این خرما آن قدر است که به عنوان یک سوپر غذا برای کاهش فشارخون مورد استفاده قرار گیرد. فیبر موجود در دیری کاهنده کلسترول خون است و خطر حملات قلبی و سکته های مغزی را کاهش می‌دهد.

مناسب دستگاه گوارش

فیبر و بتا دی گلوکان Beta-D-Glucan (کاهنده چربی خون و تقویت سیستم ایمنی بدن) موجود در دیری باعث احساس سیری و رفع گرسنگی می‌شود به همین دلیل در رژیم غذایی یک از روش های کاهش وزن است. از طرف دیگر کمک به کارکرد بهتر دستگاه گوارش و رفع یبوست از دیگر مزایای تغذیه ای دیری است.

مراقبت از مو

آهن، کلسیم و ویتامین C  موجود در دیری آن قدر کافی است که مو را سالم و از ریزش آن جلوگیری کند. از آن جا که بعضی از انواع ریزش مو به دلیل بروز التهابات در بدن بوجود می‌آید مصرف دیری باعث رفع ریزش مو و شوره سر می‌شود.

منبع انرژی

دیری و به طور کلی خرما به دلیل داشتن کربوهیدرات در هر موقع از روز یک منبع انرژی مفید و جلوگیری از افت قند خون محسوب می‌شود.

رژیم های غذایی

مصرف انواع خرما بخصوص خرمای خشک برای افرادی که می‌خواهند سریع وزن اضافه کنند منبع تغذیه ای خوبی است.  در صورتی که فرد رژیم کاهش وزن دارد بین یک تا پنج خرما بسته به سن، جنسیت و میزان اضافه وزن کفایت می‌کند.

بعد از بیماری و در دوران نقاهت وجود خرما در رژیم غذایی فرد باعث تسریع بهبودی می‌شود.

تفاوت بین خرمای تازه و خرمای خشک ( دیری)

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد خرمای خشک فقط به دلیل آبی که از دست داده است، سبک تر بوده و حمل و نقل و نگهداری آن راحت تر است. ارزش تغذیه ای و انرژی دیری نسبت به خرمای تازه هم فقط به دلیل میزان آبی است که دیری از دست می‌دهد. یک عدد دیری را می‌توان معادل ۲ خرمای تازه در نظر گرفت.

دیری از نگاه طب سنتی ایران

از دیدگاه طب سنتی ایران طبع خرما و دیری تر و گرم است. به همین دلیل در زمستان برای همه گروه های سنی با انواع طبایع غذای بسیار خوبی محسوب می‌شود. ولی کسانی که دارای طبع گرم هستند بخصوص در هوای گرم باید از مصرف زیاد آن اجتناب کنند تا دچار آکنه، جوش، خستگی کبد و آفت دهان نشوند. بعد از خوردن خرما خوب است چند بار با آب گرم یا مخلوط آب گرم و سرکه دهان را شست تا اثر گرمی آن تا حد زیادی در افرادی که مساعد آفت دهان هستند از بین برود.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید