دردسر تبلیغات محیطی برای فدراسیون فوتبال

کدخبر: ۱۹۶۳۵۶
تسنیم: فدراسیون فوتبال در موضوع تبلیغات محیطی با پرونده‌های پیچیده‌ای روبه‌رو شده است.
دردسر تبلیغات محیطی برای فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال در موضوع تبلیغات محیطی در مخمصه سختی گرفتار شده است. کار بسیار سخت و پیچیده شده و گره خوردن چند پرونده در یکدیگر ابهاماتی را در خصوص این موضوع به وجود آورده است. مهم‌ترین ابهام ایجاد شده مشخص نبودن سهم باشگاه‌ها از موضوع تبلیغات محیطی است که فراکسیون ورزش مجلس را بر آن داشت تا کمیته‌ای برای تحقیق و تفحص در این خصوص راه‌اندازی کند. این موضوع اکنون در دست بررسی است و موردی که باید در تحقیق و تفحص مجلس مورد بررسی دقیق‌تری قرار بگیرد، نوع قراردادهاست.

موضوع از این قرار است که فدراسیون فوتبال در قرارداد تبلیغاتی خود با شرکت کانون ایران‌نوین متحمل ضرر و زیان‌ زیادی شد. موضوعی که شرکت طرف قرارداد ادعای غرامت کرد و مبلغ زیادی از قرارداد را پرداخت نکرد. این شرکت در ادامه حاضر به پرداخت بخش زیادی از مبلغ سال دوم قرارداد نشد تا فدراسیون فوتبال تصمیم به شکایت از این شرکت بگیرد. شکایتی که با وجود اعلام رأی به سود فدراسیون، اما همچنان به نتیجه کامل نرسیده و فدراسیون نتوانسته تمام طلب‌های تبلیغات فوتبال را که متعلق به باشگاه‌هاست، وصول کند. از طرفی فدراسیون قراردادی هم با شرکت فناپ امضا کرد تا این شرکت که در بحث تبلیغات به تیم ملی کمک می‌کند، تبلیغات لیگ برتر را هم به عهده بگیرد.

تبلیغات محیطی لیگ برتر سال گذشته وارد فاز جدیدی شد. از طرفی اسپانسر مشترک سه تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی مدعی بود که باید این تبلیغات را به عهده بگیرد و از طرف دیگر سازمان لیگ با سامانه جدیدی قرارداد امضا کرد. همین مسئله باعث اختلافات زیادی شد و در نهایت فدراسیون تبلیغات را به اسپانسر سه باشگاه لیگ برتری دارد که همین مسئله حاشیه‌های زیادی را در پی داشت و شرکت فناپ که تبلیغات محیطی را هم با قراردادی به عهده گرفته بود، ادعای ضرر و زیان کرد.

کیوان جامع‌بزرگ، نماینده فناپ در قرارداد با فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا این شرکت ادعای خود را به جایی رسانده و شکایتی هم کرده است یا نه، به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: «واقعیت این است که هنوز کار به شکایت و دادگاه کشیده نشده و ما سعی می‌کنیم مسئله را با تعامل حل کنیم. از جام جهانی 2014 با فدراسیون فوتبال همکاری می‌کنیم و نمی‌خواهیم در سال جام جهانی حاشیه‌ای ایجاد کنیم. اکنون هم قرار نیست فشاری به فدراسیون فوتبال بیاوریم، اما این را بگویم که سال گذشته متحمل زیان مالی زیادی شدیم. فدراسیون در جایی که می‌توانست به ما کمک کند، خلف وعده کرد، در حالی که ما به خیلی از سیستم‌های فدراسیون کمک کردیم».

فدراسیون فوتبال پس از دریافت مبلغی از شرکت مورد اشاره، تحت فشار از سوی اسپانسرهای سه باشگاه پرطرفدار لیگ قرار گرفت که برخی از مدیران وزارت ورزش را هم حامی خود می‌دید. از این‌رو به یک باره تبلیغات از شرکت طرف قرارداد گرفته و به شرکت جدیدی واگذار شد. همین مسئله باعث شد فناپی‌ها ادعای خسارت کنند. جامع‌بزرگ در این خصوص اظهار داشت: «این پرونده هنوز باز است، اما ما رویکردی داریم که بدون کشیده شدن پرونده به دادگاه موضوع را با فدراسیون حل کنیم. هنوز جلسه‌ای برگزار نشده که منجر به رأی شود، اما به فدراسیون هم اعلام کردیم به جای دادگاه می‌توانیم داوری بین خودمان انتخاب کنیم که حَکم باشد. حتی به فدراسیون گفتیم می‌تواند ابتدا یک نفر را از بین خودشان انتخاب کنند و این داور هم نماینده فدراسیون باشد».

نماینده این شرکت تبلیغاتی در واکنش به این مسئله که چه مشکلی به وجود آمد که موضوع تبلیغات محیطی لیگ برتر به این تنش کشیده شد و آیا بحث سهم‌خواهی مطرح است، گفت: «مسلماً سهم‌خواهی است، چون فوتبال پدیده مهمی تلقی می‌شود که اثرات اجتماعی و فرهنگی دارد و عواید اقتصادی هم به جای خود. ما از سال 2014 تیم‌های ملی را پشتیبانی می‌کنیم و کار پروژه را جلو می‌بریم، اما هیچ تنشی نبوده و پرداخت‌ها نیز مرتب انجام می‌شود. در تبلیغات محیطی مسابقات لیگ پای ذینفع‌های دیگری به میان آمد و در هفته‌های اول لیگ سال گذشته جنجال به پا شد. 20 درصد از قرارداد 50 میلیاردی‌مان با فدراسیون را ابتدای قرارداد پرداخت کردیم، اما سال گذشته از همان هفته‌های ابتدایی نتوانستیم کار کنیم و امسال هم هیچ چیز دست ما نبود. بعد از کارشکنی شرکت 3090، آنها بازهم با مجموعه ایران نوین همکاری کردند و امسال هم شرایط طور دیگری شد. فدراسیون هم بنا به مسائلی تشخیص داد با مجموعه دیگری همکاری کند، اما این موضوع نباید ضرر و زیانی را متوجه ما کند. علاوه بر مبلغ پرداختی به فدراسیون، کلی هزینه‌های جانبی داشتیم و وقت گذاشتیم، اکنون هم دنبال ایجاد تنش نیستیم. زیان مادی و معنوی ما بسیار جدی بوده، اما مشی‌مان این است در ماه‌های منتهی به جام جهانی جنجال به پا نکنیم».

حالا فدراسیون است و سه شرکت تبلیغاتی که با آنها طرف حساب شده. یکی شرکت کانون ایران نوین که پس از دو سال هنوز تسویه حساب نکرده و حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ هم به این موضوع اشاره کرده است. شرکت دیگر فناپ است که ادعای خسارت می‌کند و قصد مصالحه با فدراسیون را دارد، اما باید دید این پرونده به کجا می‌رسد و پرونده دیگر هم کارگزار فعلی تبلیغات محیطی است که بدون برگزاری مزایده تبلیغات فوتبال را به عهده گرفته و تحقیق و تفحص مجلس این موضوع را هم زیر نظر گرفته است. اینکه چرا شرکتی بدون برگزاری مزایده تبلیغات را به عهده گرفته و در این خصوص تخلفی صورت گرفته که مورد بررسی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید