رجز خوانی سنگین فدرر برای نادال

کدخبر: ۱۹۶۷۱۳
راجر فدرر، اسطوره فراموش‌نشدنی دنیای تنیس که پرافتخارترین ورزشکار این عرصه هم محسوب می‌شد بعد از انتخاب به عنوان قهرمان قهرمانان سال 2017، گفت‌وگویی با روزنامه اکیپ داشته و درباره رقابت و حالا دوستی‌‌اش با رافا نادال صحبت کرده است.
رجز خوانی سنگین فدرر برای نادال

 او هنوز هم در بازی‌های رودررویش با نادال شکست‌های بیشتری دارد. او سال 2017 جبران مافات کرد و هر بار برابر نادال قرار گرفت برنده از زمین خارج شد. بخشی از این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید. 

* روزنامه «اکیپ» شما و رافائل نادال را به طور مشترک به عنوان قهرمان قهرمانان سال 2017 انتخاب کرده. این انتخاب درست است؟

بله. بعضی‌ها ممکن است بگویند نه و بعضی‌ها هم ممکن است بگویند بله. به نظرم می‌توانی هر طور دوست داری به فصلی که ما سپری کرده‌ایم نگاه کنی. روی هم رفته ما دوتا کارهای فوق‌‌‌العاده‌ای انجام دادیم‌‌؛ یکی که شماره یک دنیای تنیس شد و حتی مسن‌ترین تنیس‌بازی لقب گرفت که توانست پایان سال شماره یک شود. همچنین فراموش نکنیم رافا هم مثل من کام‌بک داشت‌‌؛ من 5 سال از او بزرگترم و طبیعتاً انجام چنین کارهایی برایم سخت‌تر است. خب از طرفی هر بار که با او بازی کردم شکستش دادم. می‌توانیم همه اینها را با هم مخلوط کنیم و نظرمان را بیان کنیم ولی من با این انتخاب هیچ مشکلی ندارم.

* سال 2016 هر دو مصدوم شده بودید و بازی نمی‌کردید. با این حال از زمانی که نادال آکادمی تنیسش را در همان سال راه‌اندازی کرد و شما هم رفته بودید، به نظر می‌رسد دیگر تقریباً همدیگر را رها نکرده‌اید...  

درست است. موضوع جالب است چون قبلاً چنین چیزی نبود. حالا همدیگر را بهتر درک می‌کنیم. در گذشته وقتی او مصدوم می‌شد یا جراحی می‌کرد، راستش را بخواهید اصلاً نمی‌توانستم درکش کنم. شاید هم به این خاطر بود که من هیچ وقت جراحی نکرده بودم. سال 2016 وقتی شرایطش بهتر شده بود و من هم به نوبه خودم مصدوم شدم برای اولین بار توانستم نادال را درک کنم. مصدومیت، من را به نادال نزدیک‌تر کرد و توانستم اتفاقاتی که در گذشته برایش رخ داده را بهتر درک کنم. واقعاً فکر می‌کنم این روزها رافا را بهتر از گذشته درک می‌کنم.

* اگر سال 2010، زمانی که نادال شماره یک دنیا بود، به شما می‌گفتند رافا هفت سال بعد در طول یک فصل و 4 بار رقابت، نمی‌تواند شما را شکست دهد...  

احتمالاً باید می‌گفتم نه! در آن زمان من دو تا بچه داشتم و هنوز بچه‌های بیشتری می‌خواستم. حالا 4 تا دارم. با 4 تا بچه رافا را 4 بار نمی‌برم! (می‌خندد) نه خیلی منطقی است و نه خیلی واقع‌بینانه. با این حال ایده همان موقع هم همین بود که زمان طولانی بازی کنم. سؤال هم این بود که آیا دوباره در آینده به هم می‌رسیم یا نه؟ جایگاه‌مان در جدول رده‌بندی برترین‌ها کجا خواهد بود؟ به هر حال باید در نظر داشته باشیم اگر قرار است در سال با هم دوباره مصاف بدهیم باید سعی کنیم در بالای جدول قرار بگیریم.

* اگر سال 2017 قرار بود با رافا در زمین‌های خاک رس بازی کنید باز هم مقابلش بدون شکست باقی می‌ماندید؟

خب برای خیلی‌ها جالب است با توجه به سطح تنیسی که سال 2017 داشتم و مزیت‌هایی که در تقابل با او داشتم، نتیجه در زمین‌های خاک رس چه می‌شد، اینکه آیا او را شکست می‌دادم یا نه... ولی نه، به نظرم رافا، همیشه مقابل هر تنیس‌بازی، در زمین‌های خاکی، شانس اول پیروزی است. خب می‌گویم: رافا برنده می‌شد (می‌خندد).

* امسال برای اولین بار، شما کنار هم در لیورکاپ بازی کردید. بازی کردن کنار نادال چطور بود؟

فوق‌‌‌العاده. راست می‌گویم چون تنیس دونفره هنوز هم از تمرین کردن سخت‌تر است. در تنیس دوبل 10 ثانیه فرصت داری تصمیم بگیری و با خودت حرف بزنی و بگویی چه مرگت شده؟ بک هند بزنی و بعد پوشش بدهی؟ پوشش ندهی؟ خب چه کار کنی؟ زود باش، نظرت خیلی سریع عوض می‌شود! اوکی، قبول داری؟ پف، پف، بوم، بوم! و همه این دیالوگ‌ها را در طول مسابقه 50 بار باید داشته باشی! باید هم تهاجمی باشی، هم آرامش داشته باشی و هم خیلی به خودت فکر کنی. من و رافا به هم شبیه هستیم و همیشه سعی می‌کنیم راه حل مناسب را پیدا کنیم. او یک (به انگلیسی می‌گوید) «he is winner» (او یک برنده است).

* نادال چه توانایی‌ای دارد که شما دوست داشتید آن توانایی مال خودتان بود؟

همیشه عاشق بک‌هند، شدت ضربات و تمرکز بالایش بوده‌ام.

* دوست داشتید او سوئیسی بود؟

اوووه... چرا نه؟ نمی‌گویم نه! ولی با استَن (واورینکا) همین حالا هم شرایط خوب است، نه! شکایتی ندارم، چون استن فوق‌‌‌العاده است... 

* بین شما و نادال، کدام یک بازیکن بهتری در تنیس دوبل است؟

اااه... سؤال جالبی است. ما با شیوه‌ای کاملاً متفاوت بازی می‌کنیم. در پراگ به او گفتم: «می‌خواهی چطور بازی کنم؟ بیشتر شبیه تو بازی کنم یا بیشتر شبیه خودم؟» چون من واقعاً چیز زیادی از تنیس دوبل نمی‌دانم. نمی‌دانستم مثلاً باید عقب زمین بمانم یا روی تور بیایم. به هر حال من جلوی تور ایستادم و صدای ضرباتش که از بغل گوشم می‌گذشت را می‌شنید: ووم، ووم! به نظرم این تنیسی که ما بازی کردیم دوبل مدرن بود. او تنیس دو نفره را بهتر بازی می‌کند ولی من فکر می‌کنم به شیوه کلاسیک، من بهتر از او باشم. می‌دانم جواب به درد بخوری به این سؤال ندادم ولی برایم جالب بود تفکرم را بگویم.

* زیباترین پیروزی‌‌تان مقابل رافا، کدام است؟

 همین استرالیای 2017. بله. همین مسابقه.

* و بدترین شکست‌تان مقابل او؟

ویمبلدون 2008 و رم 2006 که دو بار فرصت داشتم برنده شوم و فرصت را از دست دادم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید