روزنامه سوئیسی: ائتلافی سری میان اسرائیل و عربستان علیه ایران وجود دارد

کدخبر: ۱۹۷۱۵۳
یک روزنامه سوئیسی نوشت همکاری سری گسترده‌ای بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به منظور مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست مانیتور، روزنامه سوئیسی «باسلر زتیتونگ» نوشت برغم نبود روابط رسمی بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، «ائتلافی سری» بین ریاض و تل‌آویو با هدف «مهار نفوذ ایران» در منطقه وجود دارد.

پیر هیومن، روزنامه‌نگار این روزنامه سوئیسی، در گزارش خود آورده است: «ریاض فعلا هرگونه عادی‌سازی رسمی روابط را با اسرائیل رد می‌کند. مادامی که مناقشه فلسطین و اسرائیل حل نشود و عادی‌سازی روابط به صورت علنی از سوی کشور‌های عربی اعلام نشود، هیچ تبادل سفیری نیز انجام نخواهد شد.»

او افزود: «همکاری سری گسترده‌ای بین عربستان سعودی و اسرائیل به منظور دستیابی به هدف اصلی مهار طرح توسعه‌طلبی ایران و تضعیف آرمان‌های منطقه‌ای این کشور وجود دارد.»

این خبرنگار سوئیسی تاکید کرد در واقع همکاری نظامی بین ریاض و تل‌آویو وجود دارد. او به نقل از منابع ناشناس در ریاض اعلام کرد این پادشاهی هم‌اکنون احتمال خرید تسلیحات اسرائیل را بررسی می‌کند و درباره خرید سامانه دفاعی برای تانک‌ها و گنبد آهنین ابراز تمایل کرده است، اسرائیل مدعی است گنبد آهنین در مقابله با حملات راکتی از نوار غزه کارآمد بوده است.

به نوشته این روزنامه، ریاض به دنبال رهگیری موشک‌های شلیک شده از یمن است. ناظران تل‌آویو و ریاض تایید می‌کنند همکاری بین دستگاه‌های امنیتی اسرائیل و عربستان سعودی در سطح بسیار پیشرفته‌ای وجود دارد اگر چه عربستان سعودی رسما هرگونه همکاری با اسرائیل را تکذیب می‌کند.

این روزنامه نوشت نخبگان سعودی ترس و نگرانی درباره تماس‌های علنی با نمایندگان اسرائیل را مدت‌ها پیش کنار گذاشته‌اند.

این روزنامه یادآور شد در چارچوب عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو، ترکی الفیصل، رئیس اطلاعاتی سابق عربستان، با افرائیم هالووی، رئیس سابق موساد، گفتگو کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید