رای‌الیوم: این بار نیز ترامپ سیلی جدیدی از ایران خورد

کدخبر: ۱۹۷۸۹۳
رای‌الیوم نوشت ایران در واکنش به موضع دونالد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای ثابت کرد بر سر حضورش در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی چانه‌زنی نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در مقاله ای به قلم علی قازان نوشت: در مقاله قبلی ام از گفتمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای با عنوان «سحر و جادو به خود جادوگر باز می گردد» نوشتم تا چه اندازه ترامپ دست پاچه است و دیپلماسی ایران به پیروزی رسیده است. این بار نیز ترامپ سیلی جدیدی از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دریافت کرد.

ظریف به اروپا سفر کرد و با مهارت خاصی توانست ترامپ را ناکام سازد. اروپائی‌ها بر حفظ توافق هسته ای پافشاری کردند و حتی اروپائی‌ها به شدت رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار قرار دادند تا به درخواستشان در این زمینه پاسخ مثبت دهد. گرچه ترامپ تلاش کرد با گفتن این جمله که این آخرین تعلیق تحریم‌های ایران است، نشان دهد که چماق به دست است.

این فرصت داده شده، نخست برای فرار به جلوست چرا که توافق هسته ای به عاملی تبدیل شد که ترامپ را در تنگنا قرار می دهد زیرا به وعده اش برای پاره کردن آن عمل نکرد. دوم اینکه تلاش می کند با ایجاد نقص‌هایی در توافق هسته ای به ایران ضربه بزند و این نقص‌ها، بطور خلاصه همان برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه است. این دو عامل سبب نگرانی طرح آمریکا در منطقه شده است. بنابراین داستان به توافق هسته ای مربوط نمی شود با اینکه ترامپ می داند ایران بطور یک جانبه و بطور کامل به آن پایبند بوده است.

از آنجا که ایران در سطوح مختلف منطقه ای و بین المللی حضور فعال و موثر دارد ترامپ برای راضی کردن خود و متحدانش می خواهد ایران را تضعیف کند. در حالیکه آمریکا در قبال توافق هسته ای موضع متزلزلی از خود نشان داده است، ایران فوری از زبان وزیر امور خارجه اش واکنش نشان داد و گفت توافق هسته ای غیرقابل گفتگو است و یک توافق قوی چند جانبه است. در اینجا ایران ثابت کرد بیش از هر زمان دیگری برای مقابله آمادگی دارد و به معنی دقیق‌تر بر سر حضور خود در دو عرصه منطقه ای و بین المللی چانه زنی نخواهد کرد.

از دیدگاه ترامپ، توافق هسته ای بهانه ای است برای اینکه هرازگاهی با استفاده از آن تنش ایجاد کند و تریبونی است برای اینکه تهدیدهایش را اعلام و فرصتی است برای اینکه قدرتش را در سطح منطقه ای و بین المللی به نمایش بگذارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید