پایان مدارای یاران عرفات با اسرائیل

کدخبر: ۱۹۸۱۹۷
شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (PLO) – دومین نهاد عالی تصمیم‌گیر فلسطینی- در بیانیه پایانی بیست و هشتمین دوره نشست خود در رام‌الله واقع در کرانه باختری، کمیته اجرایی ساف را مامور تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل تا زمان پذیرفتن کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ از سوی اسرائیل کرد. این کمیته همچنین انضمام بیت‌المقدس شرقی به اسرائیل و توسعه و ساخت شهرک‌ها را رد کرد.
پایان مدارای یاران عرفات با اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از الجزیره، شورای مرکزی فلسطین در این بیانیه که بعد از دو روز نشست صادر شد، اظهار کرد: توافق‌نامه اسلو که در اوایل دهه ۹۰ با اسرائیل منعقد و امضا شده بود «دیگر کارآیی ندارند.» شورا با رای اکثریت ۷۲ تن، رای ممتنع ۱۰ تن، مخالفت سه تن و نبود دو عضو تصمیماتش را مصوب کرد.

به گزارش الجزیره، محمود عباس با رد پیشنهاد صلح ترامپ اعلام کرد: «ما به ترامپ نه می‌گوییم. ما این طرح را نمی‌پذیریم. ما معتقدیم این معامله قرن، سیلی قرن است.»   به گزارش الجزیره، در این بیانیه آمده است: شورای مرکزی فلسطین «بار دیگر تصمیم توقف هماهنگی امنیتی در هر شکل و نوعی با اسرائیل را اعلام و بر لغو روابط اقتصادی که در توافق‌نامه اقتصادی پاریس آمده» تاکید کرد. همچنین از تمام دولت‌های عربی خواست تا «روابط خود را با هر دولتی که بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل مورد شناسایی قرار دهد و سفارت خود را به آنجا منتقل کند قطع کنند.»

شورا این گام را در راستای تحقق استقلال اقتصاد ملی دانست و از کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و موسسات دولتی فلسطین خواست اجرای آن را شروع کنند. شورا مصوب کرد، تلاش با تمامی کشورهای جهان برای تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی در تمامی زمینه‌ها دنبال شود و در عین حال بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی اسرائیلی از ابتدای سال ۱۹۶۷ تاکید کرد.

این شورا همچنین اعلام کرد، کمپین تحریم اسرائیل را دنبال می‌کند و از کشورهای جهان می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه اسرائیل اعمال کنند تا پاسخی به نقض‌های علنی اسرائیل در قبال قانون بین‌المللی، خصومت‌های مستمرش علیه ملت فلسطین و نظام آپارتایدی باشد که بر فلسطینی‌ها تحمیل می‌کند. شورا به رسمیت شناختن اسرائیل را به‌عنوان کشور یهود رد کرد. همچنین هرگونه طرح و ایده راه‌حل‌های انتقالی یا مراحل موقت از جمله آنچه کشوری با مرزهای موقت خوانده می‌شود را رد کرد.

با این حال، الجزیره می‌نویسد چندین حزب سیاسی فلسطینی در مورد بیانیه پایانی ملاحظاتی داشتند و اعلام کردند که زبان آن مبهم است. «عمر شهاده»، رهبر «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» اعلام کرد که هیچ تصمیم روشنی برای پایان دادن به صلح اسلو، تعلیق شناسایی اسرائیل و توقف همکاری‌های امنیتی وجود ندارد. او افزود که اعطای این وظیفه به کمیته PLO و اتخاذ اقدامات مذکور از سوی آن مدت زمانی طولانی به درازا می‌کشد. 

ساف همچنین شدیدا تصمیم دونالد ترامپ،  مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرده و گفت: «باید بر ساقط کردن این تصمیم پافشاری شود.» این شورا عنوان کرد، دولت آمریکا با این تصمیم ماهیت خود را به‌عنوان یک میانجی و ناظر روند صلح  از دست داد و دیگر شریکی در این روند نیست مگر اینکه تصمیمش را لغو کند. در این بیانیه همچنین بر لزوم لغو مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر قلمداد کردن سازمان آزادی‌بخش فلسطین به‌عنوان سازمانی تروریستی از سال ۱۹۸۷ و تصمیم وزارت خارجه آمریکا در زمینه بستن دفتر سازمان در واشنگتن تاکید شد.

به نوشته الجزیره، تصمیم ترامپ برای عدول از سیاست چندین دهه‌ای آمریکا برای «دو دولت» عملا هم توافق صلح را ناکام گذاشت و هم ضربه‌ای به فلسطینیان وارد آورد. الجزیره همچنین معتقد است که آمریکا دو دهه است تلاش ناموفقی به‌کار می‌بندد تا در اراضی غربی، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی یک دولت به‌وجود آورد. این شورا همچنین بر حق ملت فلسطین در انجام تمامی انواع مبارزه علیه اشغالگران طبق احکام قانون بین‌المللی و تداوم اجرایی کردن مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز و حمایت و تقویت توانمندی‌های آن تاکید کرد. شورای مرکزی فلسطین بر لزوم فراهم کردن اسباب پایداری ساکنان قدس و حمایت از مبارزه آنها برای ایستادگی در برابر تدابیر اسرائیلی که با هدف یهودی‌سازی قدس انجام می‌شوند، تاکید کرد.

شورا خواستار اتخاذ تمامی تدابیر برای پشتیبانی از ساکنان غزه و حمایت از تامین تمامی نیازهای آنها برای حفظ پایداری‌شان از جمله آزادی در رفت‌وآمد افراد و تامین نیازهای بهداشتی و معیشتی و بازسازی غزه و جلب حمایت جامعه جهانی برای شکستن محاصره نوار غزه شد. احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، می‌گوید تصمیمات شورای مرکزی ساف برای کمیته اجرایی الزام‌آور است. این تصمیمات از زمان اعلام از دوشنبه شب (۲۵ دی ماه) وارد مرحله اجرایی شده است و تصمیماتی وجود دارد که به مکانیزم مشخص نیاز دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید