استقرار دومین سری از موشک های S400 در کریمه

کدخبر: ۱۹۸۲۱۳
خبرگزاری صدا و سیما : آمریکا اعلام کرد استقرار پدافند هوایی جدید روسیه در کریمه را با نگرانی دنبال می‌کند.
استقرار دومین سری از موشک های S400 در کریمه

به گزارش رویترز ، یک مسئول نظامی آمریکایی روز سه شنبه اعلام کرد کشورش پیامدهای امنیتی استقرار سامانه پدافند هوایی جدید «اس 400» روسیه را در شبه جزیره کریمه بررسی می کند و افزود این اقدام ممکن است توانمندی دفاعی روسیه را افزایش دهد.

این مسئول بلندپایه در فرماندهی نظامی آمریکا در اروپا که خواست نامش فاش نشود گفت :« این خوب نیست و تاثیر خوبی ندارد.»

 وی افزود :« ما این مسئله و تاثیری که بر امنیت دریای سیاه خواهد داشت بررسی می کنیم.»

در چارچوب روند استقرار این سامانه که روز شنبه انجام شد ، مسکو یک واحد دیگر سامانه موشکی زمین به هوا اس چهارصد در منطقه کریمه مستقر کرد.

مسکو در سال 2014 شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد که به دنبال آن اتحادیه اروپا و آمریکا تحریمهایی اقتصادی علیه مسکو اعمال کردند.

این دومین واحد مجهز به موشک اس 400 است که روسیه در شبه جزیره کریمه مستقر می کند.

روسیه سامانه موشکی نخست اس 400 خود را در بهار سال 2017 نزدیک شهر بندری فیدوسیا مستقر کرده بود.

یک منبع نزدیک به سازمان های امنیتی در کریمه گفت:«واحد جدید نزدیک سواستوپول مستقر خواهد شد و حریم هوایی مرز با اوکراین را کنترل خواهد کرد.»

آمریکا نیز ماه دسامبر اعلام کرده بود قصد دارد «قابلیت های دفاعی بهتری» برای اوکراین فراهم کند و برخی منابع اعلام کردند این موضوع موشک های ضد تانک ژاولین را نیز شامل می شود.

این مسئول نظامی آمریکایی اذعان کرد ارزیابی هدف از استقرار این موشکها دشوار است اما هر سیستم پدافند هوایی از این نوع توان نظامی روسیه را در کریمه تقویت می کند.

وی بدون اظهار نظر درباره رفتار روسیه در آینده گفت :« اگر نیاز باشد این اقدام امکان دفاع از مساحت گسترده تری از دریای سیاه یا پیشروی از آنجا را فراهم می کند.»

وی اضافه کرد :« ما این اقدام را تاکیدی دیگر بر آمادگی آنها برای استفاده از قدرت نظامی می دانیم.» 

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه ، سامانه موشکی اس 400 قادر است هرگونه بالگرد و هواپیما را در شعاع 400 کیلومتری و موشک های بالستیک را در شعاع 60 کیلومتری هدف قرار دهد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید