اصلاحات بن سلمان پوششی برای کوتاه کردن دست مخالفان است

کدخبر: ۱۹۸۲۶۳
کارشناس فلسطینی معتقد است اصلاحات بن سلمان به دور از درخواستهای مردم عربستان است چرا که زمان اعلام آن با زمان آغاز تحرکات مردمی در کشورهای عربی تطابق ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فاطمه صالحی: محمد بن سلمان، ولی عهد جوان سعودی تلاش دارد تا تحت پوشش اصلاحات سیاسی و اقتصادی همراه با تبلیغات گسترده رسانه ای برای نشان دادن عربستان به عنوان کشوری که در مسیر اصلاحات و سیاست درهای باز حرکت می کند هرگونه خطر از سوی شاهزادگان و اعضای خاندان حاکم این کشور علیه تحکیم قدرتش در عربستان را در نطفه خفه کند.

«محمد بکر»، روزنامه نگار و پژوهشگر فلسطینی در گفتگو با خبرگزاری مهر، در خصوص اوضاع داخلی عربستان عنوان داشت: استراتژی اعلام شده از سوی عربستان در خصوص اصلاحات اقتصادی و اجتماعی که مقامات این کشور تلاش دارند در عرصه داخلی آن را محقق کنند قطعا به دور از درخواستهای مردمی و نیازهای اقتصادی و اجتماعی آنها است چرا که زمان اعلام این استراتژی با زمان آغاز تحرکات مردمی که اخیرا تعدادی از کشورهای عربی تحت عنوان «بهار عربی» شاهد آن بودند تطابق ندارد.

وی هم چنین گفت: تاخیر در اعلام این استراتژی نشان دهنده لایه های عمیق تری از رفتار سیاسی عربستان است. در این لایه های سیاسی محمد بن سلمان به عنوان پادشاه آتی عربستان مشخص شده و آمریکا و صهیونیستها تمام عناصر تثبیت وی در قدرت و رهبری کشور را فراهم کرده اند.

وی افزود: ریاض تصور می کند که با تبعیت محض از آمریکا و ریختن پول در شریان های اقتصادی آمریکا می تواند جایگاه رهبری منطقه ای را باز پس گیرد و تمام خلأهای به وجود آمده در پی شکست های سیاسی و نظامی اش را در جبهه های سوریه، یمن و یا عراق وحتی مساله اختلافات با قطر را پر کند.

این پژوهشگر فلسطینی تاکید کرد: سایت سعودی ایلاف سخنان آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و یا سخنان هرتسوگ، رهبر مخالفان اسرائیلی در خصوص محمد بن سلمان ولی عهد عربستان را منتشر کرده که در آن از وی به عنوان یکی از انقلابیون بزرگ در خاورمیانه یاد میکند.

وی در ادامه یادآور شد: زمانیکه سخنان مقامات صهیونیست به ویژه از زبان این سایت عربستانی منتشر می شود بیانگر ماهیت ساختار سیاسی است که توسط پول تعیین می شود و پادشاه جوان سعودی را به درگیری با جمهوری اسلامی ایران سوق می دهد تا اهداف استراتژیک آمریکا برای تکه تکه کردن منطقه و آتش افروزی در آن محقق شود. همه ما سخنان محمد بن سلمان در خصوص انتقال درگیری ها به داخل ایران و زمینه سازی برای بی ثبات کردن این کشور به عنوان مقدمه آغاز درگیری میان دو کشور را شنیدیم.

وی در ادامه افزود: استراتژی بن سلمان در تحکیم قدرت خود درون کشور و کوتاه کردن دست تمام کسانی که بوی خطر و یا کودتای داخلی از آنها استشمام می شود می تواند یکی از عوامل تنش های داخلی در عربستان باشد اما آنچه که تاکنون اثبات شده این است که اقدامات بن سلمان در راستای از بین بردن خطرات استراتژیکی است که ممکن است از سوی برخی افراد علیه قدرت وی سربرآورد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید