اولتیماتوم ایران؛ دفاع موشکی غیرقابل مذاکره

کدخبر: ۱۹۸۳۸۲
روزنامه آرمان: درحالی که ایران و سایر اعضای توافق بارها اعلام کردند که توافق هسته‌ای غیر قابل اصلاح و مذاکره است، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را اعلام کرد و سپس به اروپایی‌ها هشدار داد که در صورت عدم اصلاح برجام از این توافق خارج خواهد شد به همین دلیل مجید تخت روانچی معاون سیاسی رئیس‌جمهور درباره پیش‌بینی موضع اروپا پس از سه ماه آینده با توجه به فشارهای احتمالی که از جانب آمریکا ممکن است بر آنها وارد شود، گفت: برجام برای اروپایی‌ها فراتر از مباحث اقتصادی است
اولتیماتوم ایران؛ دفاع موشکی غیرقابل مذاکره

از سویی روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از طی روزهای اخیر زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان مدعی شد که وزیران امورخارجه سه کشور اروپایی طرف برجام به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایران در نشست خود در بروکسل توافق کردند که رایزنی‌هایی جدی و فشرده را درباره برنامه موشکی بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای ایران انجام دهند به همین دلیل بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادعای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز را تکذیب کرد و گفت: برنامه دفاع موشکی ایران به هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست.

همچنین امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره توافق ایران با اروپا برای مذاکره درباره موضوع موشکی خارج از برجام، اظهار کرد: راجع به برنامه موشکی خود تاکنون هیچ‌صحبتی نداشته‌ایم و بنا هم نداریم در این زمینه مذاکره کنیم.

 

تکذیب یک ادعا

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان مدعی شد که وزیران امورخارجه سه کشور اروپایی طرف برجام به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایران در نشست خود در بروکسل توافق کردند که رایزنی‌هایی جدی و فشرده را درباره برنامه موشکی بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای ایران انجام دهند. بر این اساس، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز انگلیس مبنی بر پذیرش ورود به گفت‌وگویی فشرده و جدی در موضوع برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای توسط مقامات کشورمان در نشست اخیر در بروکسل را شدیدا تکذیب کرد و چنین ادعایی را بی‌اساس دانست. بهرام قاسمی در همین ارتباط گفت: سیاست و موضع‌جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه دفاعی موشکی کشور کاملا مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به خوبی از این موضع‌جمهوری اسلامی ایران آگاهی دارند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضع‌جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به جوسازی‌ها، تهدیدات، مواضع و دیدگاه‌های ایالات متحده آمریکا و دیگران، هیچ‌تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده است برنامه موشکی ایران کاملا جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و علیه هیچ‌کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بی‌پایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی واساسی کشور ایجاد نخواهد کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت:‌جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست‌های دفاعی به ویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد. قاسمی همچنین سیاست ایران در منطقه را سیاستی سازنده، ثبات ساز و در جهت تقویت هر چه بیشتر صلح و امنیت منطقه و جهان خواند. او در پایان افزود: بدخواهان و افراط‌گرایان اگر نمی‌توانند کمکی به ثبات و امنیت در منطقه به عمل آورند، اجازه ندارند نقش ایران را که برای مبارزه با تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی هزینه‌های بی‌شماری را پرداخت کرده است، نادیده گرفته و موجب تشدید هرج و مرج و ناامنی و توسعه تروریسم در منطقه شوند.

هشدار ممنوع

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه جمعه شب خود به اروپایی‌ها هشدار داد که درصورت عدم اصلاح برجام از این توافق خارج خواهد شد به همین دلیل مجید تخت روانچی معاون سیاسی رئیس‌جمهور وعضو ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در سالگرد تصویب برجام گفت: ما از اینکه بخواهیم وارد فاز خروج از برجام شویم، استقبال نمی‌کنیم. او درباره مشکلات بانکی در سطح مبادلات بین‌المللی اظهار کرد: دولت‌های اروپایی می‌دانند این مساله که بانک‌های بزرگ دنیا حاضر به کار با ایران نیستند، مشکل بزرگی است که می‌تواند در روابط تجاری‌شان با ما تاثیر بگذارد؛ تاکنون در این گفت‌وگوها به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم. روانچی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آینده سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفتی مانند شل تصریح کرد: مذاکرات وزارت نفت با شرکت‌های بزرگ اروپایی در جریان است، اما در این زمینه باید در نظر گرفت که مباحثی که بخواهد منجر به یک توافق نفتی و گازی شود، پروسه طولانی دارد و نیازمند بررسی همه جوانب کار است و این‌گونه نیست که یک روزه بتوان با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به توافق دست پیدا کرد. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سخنان جمعه شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا و تعیین ضرب‌الاجل سه‌ماهه از سوی وی برای خروج از برجام گفت: در حقیقت آمریکایی‌ها نباید برای برجام شرط بگذارند یا اولتیماتوم قرار دهند. او در پیش‌بینی موضع اروپا بعد از سه ماه آینده با توجه به فشارهای احتمالی که از جانب آمریکا ممکن است بر آنها وارد شود نیز یادآورشد: برجام برای اروپایی‌ها فراتر از مباحث اقتصادی است.

قانون سختگیرانه!

در حالی که ایران و سایر اعضای توافق هسته‌ای به ویژه اتحادیه اروپا بارها اعلام کردند که برجام غیر قابل اصلاح و تغییر است، آمریکا اصرار به اصلاح برجام دارد! سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که گفت‌وگوها میان کنگره و دولت برای دستیابی به قانونی درباره اصلاح برجام، پیشرفت‌های خوبی داشته است. هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود درباره بیانیه اخیر رئیس‌جمهور این کشور درباره برنامه جامع اقدام مشترک گفت: همان‌طور که می‌دانید رئیس‌جمهور ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را برای یک دوره 120 روزه دیگر تمدید کرد. این فرصتی است تا دولت و اعضای کنگره به قانونی دست یابند تا کمک کند ایران را ملزم به پایبندی بهتر به توافق هسته‌ای کند و برای ایران سختگیرانه‌‌تر باشد. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، نوئرت افزود: این تصمیمی است که دولت اتخاذ کرده است. برخی از این گفت‌وگوها میان کنگره و دولت برای دستیابی به این قانون پیشرفت‌هایی داشته است. او در ادامه از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا رئیس‌جمهور پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را که طبق قوانین آمریکا باید هر 90 روز یک‌بار در گزارشی به کنگره اعلام شود، تایید می‌کند یا نه، خودداری کرد و گفت: بیانیه روز جمعه رئیس‌جمهور تصمیمی است که گرفته شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری ازاین نشست خبری با طرح ادعاهای بی‌اساس و واهی واشنگتن علیه کشورمان بار دیگر مدعی شد که تنها هدف حضور آمریکا در سوریه مقابله با داعش است. نوئرت همچنین ادعا کرد: ما نگرانی‌هایی نیز درباره فعالیت‌های ایران در سراسر جهان به ویژه سوریه داریم. تنها آمریکا نیست که نسبت به این فعالیت‌ها نگران است بلکه کشورهای دیگر نیز نگران‌اند اما هدف اصلی ما برای ماندن در سوریه مقابله با داعش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید