سی‌ان‌ان: ترامپ متحدان قدیمی خود در جهان را از دست داده است

کدخبر: ۱۹۸۵۲۴
پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی تاثیر منفی سیاست‌های جنجالی دونالد ترامپ بر روابط خارجی آمریکا پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: «دیل کارنگی» نویسنده برجسته آمریکایی کتابی را با عنوان «چگونه دوستانی را به دست آوریم و بر مردم تاثیر بگذاریم» در سال 1963 منتشر کرد. 30 میلیون نسخه از این کتاب از زمان انتشارش تاکنون فروخته شده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، در یک سالی که از ریاست جمهوری‌اش می‌گذرد، اثبات کرده عقاید کارنگی بسیار ارزشمند است. هرگز در سیاست خارجی آمریکا سابقه نداشته است که دوستان و متحدان این کشور با این سرعت از آن روی برگردانند.

ترامپ ریاست‌جمهوری خود را در حالی شروع کرد که کاخ سفید غرق در مشاجره بر سر ممنوعیت سفر شهروندان چند کشور مسلمان به آمریکا بود. ترامپ سفر مسلمانان به آمریکا را ممنوع کرد و به سرعت این حس را در 1.6 میلیارد مسلمان ایجاد کرد که از آنها خوشش نمی‌آید. بدین ترتیب او در نخستین سال ریاستش در کاخ سفید باعث آزردگی یک قاره شد.

در این گزارش آمده است: ترامپ حمایت برخی از نزدیکترین متحدان آمریکا و نفوذ لازم برای عملی کردن خواسته هایش را از دست داده است. برای مثال کشورهای اروپایی که در جریان امضای توافق هسته‌ای ایران در زمان «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بوده‌اند، اکنون از رویکرد ترامپ در خصوص این توافق ناراضی هستند. تمام این کشورها که توافق هسته‌ای ایران را قبول دارند به قصد ترامپ برای لغو این توافق اعتراض کرده‌اند.

سی‌ان‌ان  در ادامه نوشت: دوستی جدید ترامپ با عربستان سعودی مطمئناً باعث خنده کارنگی می‌شود. «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، روابط خود با آمریکا را بر اساس منافع مشترکشان بنا نهاده است: محمد بن سلمان و ترامپ از اهداف ایران در منطقه بیزار هستند.

ملک سلمان نخستین رهبری بود که پس از آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از او میزبانی کرد. ملک سلمان فرش قرمزی را برای ترامپ پهن کرد، برای او مجلس رقصی ترتیب داد و چند کشور مسلمان را برای شرکت در کنفرانسی با حضور ترامپ دعوت کرد. ملک سلمان و پسرش می‌دانند دوستی با ترامپ که مانند آنها از تهران متنفر است، کار ساده‌ای است.

اقدام دیگر ترامپ دوستی با اسرائیل و به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت» آن است که باب میل بسیاری از اسرائیلی‌ها واقع شد. این اقدام ترامپ، که به ناآرامی منطقه منجر می‌شودف اعتراض سران فلسطینی و کشورهای مسلمان را در پی داشت.

فقط چند هفته بعد از اینکه ترامپ به ریاست جمهوری رسید 28 عضو اتحادیه اروپا یک جلسه اضطراری در مالت برگزار کرد. آنها به این باور رسیده بودند که متحد قدیمی آنها [آمریکا] در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تغییر خواهد کرد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور وقت فرانسه، اعلام کردند اتحادیه اروپا باید برای تعیین مسیر خود آماده باشد. اما ترامپ در نخستین سال ریاست جمهوری خود هم مرکل را شرمنده کرد و هم روابط با جایگزین اولاند یعنی امانوئل مکرون را پیچیده کرد.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس، که فکر می‌کرد ارتباط خوبی با ترامپ دارد کمی بعد از سوی او به تمسخر گرفته شد.

در انتهای این گزارش آمده است: بر اساس یک نظرسنجی جدید «گالوپ» محبوبیت ترامپ در 134 کشور و منطقه از 48 درصد در سال 2016 به 30 درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب پیام واضحی در حال ارسال برای دوستان آمریکا است که نادیده گرفته نمی‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید