حمایت اخوان المسلمین از «سامی عنان» برای بازگشت به دنیای سیاست

کدخبر: ۱۹۸۹۹۱
روزنامه العرب اعلام کرده است اخوان المسلمین مصر که در طول ۵ سال گذشته از سیاست به دور بوده برای بازگشت به عرصه سیاسی روی ژنرال سامی عنان به عنوان رقیب السیسی حساب باز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه العرب چاپ لندن گزارش داده است که گروه اخوان المسلمین در مصر معتقد است که ژنرال بازنشسته سامی عنان به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر ویژگی های مطلوب برای تبدیل شدن به یکی از رقبای اصلی «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری این کشور را دارد.

بر اساس این گزارش، با توجه به وابستگی عنان به نهاد نظامی در مصر و روابط داخلی و خارجی او، اخوان المسلمین در حال ارزیابی است تا در صورت امکان از او در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو حمایت کند.

در همین راستا «حازم حسنی» سخنگوی سامی عنان به روزنامه العرب گفته که هنوز اخوان المسلمین تا این لحظه با عنان تماس یا گفتگویی نداشته است به گفته او در صورتی که اخوان آمادگی پذیرش اصولی که عنان در سخنرانی مربوط به نامزدی خود در انتخابات مطرح کرده را داشته باشند، امکان هماهنگی با آنها وجود دارد.

پیشتر «یوسف ندا» یکی از چهره های وابسته به اخوان المسلمین که در لندن اقامت دارد در پیامی به ژنرال عنان شروط خود برای اعلام حمایت از او در انتخابات را اعلام کرده بود که حسنی در پاسخ به او گفت که کمپین انتخاباتی ژنرال عنان شروط پیشنهادی یوسف ندا را رد کرده است و اعلام کرده آمادگی همکاری با همه جریان های سیاسی را دارد به شرط آنکه زمینه سیاسی مشترکی میان آنها ایجاد شود.

بعد از برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر، قاهره با وارد کردن اتهام تروریست بودن به گروه اخوان المسلمین از سال ۲۰۱۳ تاکنون مانع فعالیت سیاسی این گروه شده است و شماری از رهبران آن را به اعدام محکوم کرده است.

در ادامه گزارش گفته شده است: به همین دلیل اخوان المسلمین تنها راه خروج از بحران فعلی خود را حمایت از یکی از نامزدهای انتخاباتی که توان رقابت با السیسی را دارد، می داند و بعد از اینکه خبر نامزدی ژنرال عنان منتشر شده است گمانه زنی هایی در خصوص همکاری سیاسی او با اخوان المسلمین منتشر شده است.

جریان اسلامگرای مصر معتقد است که یکی از دلایل شکست محمد مرسی در اولین تجربه به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر این بوده که او توانایی همکاری با نهادهای نظامی این کشور را نداشته است و در مقابل سامی عنان به دلیل سوابق و روابطش گزینه ای مناسب برای رقابت با السیسی به شمار می رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید