افزایش انتقادهای بین‌المللی از برنامه انتخاباتی ونزوئلا

کدخبر: ۱۹۹۴۱۳
فشار بین‌المللی بر ونزوئلا به خاطر تصمیم دولت کاراکاس برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام تحت شرایطی که به گفته اپوزیسیون شدیدا به نفع رئیس‌جمهور کنونی این کشور می‌شود، افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسپانیا یکی از شرکای تجاری مهم ونزوئلا جدیدترین دولتی است که از روز جمعه روابط دیپلماتیک خود با کاراکاس را قطع کرد.

نیکاراگوئه نیز اعلام کرد از بیم اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا صادرات به این متحد منطقه‌ای خود را متوقف می‌کند.

مدیر کل سازمان تولیدات و صادرات نیکاراگوئه گفت: تا اکتبر گذشته روابط بازرگانی ما ادامه داشت اما در پایان ماه جاری میلادی همه چیز تغییر کرد و صادرات به طور کلی متوقف شده و هیچ تصمیمی برای فروش کالا به ونزوئلا طی سال جاری نداریم.

مجمع قانون اساسی ونزوئلا که حامی دولت این کشور است اخیرا اعلام کرد: انتخابات ریاست جمهوری قرار است تا پایان آوریل سال جاری میلادی برگزار شود اما هیچ تاریخ دقیقی برای آن اعلام نکرد.

مادورو نیز اعلام کرد که می‌خواهد به عنوان نامزد حزب حاکم سوسیالیست در این انتخابات رقابت کند و برای آنکه این انتخابات در زودترین زمان ممکن برگزار شود نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد. معمولا انتخابات در ونزوئلا در پایان سال برگزار می‌شود تا از یک روند گذار قدرت طولانی هنگامی که دوره شش ساله جدید ریاست جمهوری در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی آغاز می‌شود، اجتناب کند.

دولت‌های خارجی به دنبال اعلام این تصمیم فورا این اقدام را محکوم کرده و گفتند این تصمیم مذاکرات جنجالی میان دولت کاراکاس و اپوزیسیون را که هنوز به هیچ توافقی دست نیافته‌اند تضعیف می‌کند.

یکی از خواسته‌های مهم اپوزیسیون در این مذاکرات این است که ناظران بین‌المللی در این انتخابات حضور داشته باشند تا تضمین کنند که هیچ تخلف و تقلبی صورت نمی‌گیرد.

دادگاه عالی ونزوئلا که متشکل از حامیان دولت است پنجشنبه شب با ممنوع کردن ائتلاف اصلی اپوزیسیون از نامزدی در این انتخابات باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به این انتخابات شد و این اقدام دادگاه عالی ونزوئلا بدان معناست که هر نامزدی که در مقابل مادورو قرار می‌گیرد باید این کار را تحت نامزدی از حزبی که کمتر شناخته شده است انجام دهد.

اگرچه نظرسنجی‌ها حاکی از آنند که مردم ونزوئلا به طور یک صدا مادورو را به خاطر کمبود شدید موادغذایی و تورم سه رقمی مقصر می‌دانند اما اپوزیسیون در این بین سرگردان مانده است؛ چراکه به دنبال اعتراضات مرگبار سال گذشته چندین تن از سیاستمداران برجسته‌اش از سمت‌های خود برکنار شده و یا مجبور به تبعید شده‌اند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد که اگر انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ونزوئلا برگزار شود واشنگتن نتایج آن را به رسمیت نخواهد شناخت؛ چراکه این رای‌گیری نه آزادانه خواهد بود و نه عادلانه.

آرژانتین، برزیل و مکزیک جز یک ائتلاف ۱۴ عضوی متشکل از دولت‌های محافظه‌کار آمریکای لاتین هستند که بیانیه تندی را در این رابطه منتشر کرده و گفتند این انتخابات زودهنگام مغایر با اصول دموکراتیک است و همخوانی با استانداردهای بین‌المللی ندارد.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا گفت: اگر این انتخابات بدون ضمانت‌های لازم برگزار شود کلمبیا نتایج آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

با این حال به نظر می‌رسد که هم صدایی محکومیت بین‌المللی به هیچ عنوان مادورو را نگران نکرده که روز جمعه در جمع طرفدارانش که از نامزدی وی حمایت می‌کردند به بزم و شادی پرداخت. طرفداران دولت ونزوئلا می‌گویند اپوزیسیون از حمایت مردمی کافی برای شکست مادورو در جریان انتخابات برخوردار نیست.

اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی را بر هفت تن از مقامات ارشد ونزوئلا که یک اقدام تلافی جویانه علیه دولت اسپانیا به راه انداختند، اعمال کرد.

مادورو با دست گذاشتن بر اسپانیا به عنوان یکی از ۲۸ کشور اتحادیه اروپا که با اعمال این تحریم‌ها موافقت کرده در اعتراض سفیر ونزوئلا در اسپانیا را فراخواند و اسپانیا را به عنوان بازیچه امپریالیست‌های آمریکایی که در تلاشند در امور کاراکاس دخالت کنند، متهم کرد.

دولت اسپانیا نیز رو جمعه در اقدامی تلافی جویانه سفیر ونزوئلا را اخراج کرد.

دعوت پاریس برای تحریم‌ بیشتر ونزوئلا

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به تازگی اعلام کرد آماده است تا علیه آنچه که "یک تغییر خودکامه غیرقابل قبول" توسط نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌داند، تحریم‌های اتحادیه اروپا را افزایش دهد.

ماکرون با اسپانیا ابراز وحدت و همبستگی کرده و متعهد شد اقدامات بیشتری را برای تنبیه مادورو اتخاذ کند.

وی گفت: امیدوارم کشورهای دیگر نیز که ارزش‌های مشترکی با ما دارند و به حقوق بشر احترام می‌گذارند تحریم‌های موثری را علیه ونزوئلا اعمال کنند.

ماکرون افزود: متاسفانه مسائل در ونزوئلا در مسیر نادرستی پیش می‌رود. ما مجبوریم ببینیم در سطح اروپا چه کاری می‌توانیم برای اعمال تحریم‌های جدید انجام دهیم. من موافق اعمال تحریم‌های جدید و بیشتر بر ونزوئلا هستم. من از خودمان(کشورهای اروپا) می‌خواهم تا با توجه به تصمیمات اخیر کاراکاس و تغییری که به سمت خودکامگی داشته اقدامات بیشتری انجام دهیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید