از چه شارژری استفاده کنم؟

کدخبر: ۱۹۹۸۲۹
کلیک: هر گوشی هوشمند، تبلت یا لپ تاپ، با شارژر خود عرضه می شود. اما آیا واقعا به همه این کابل های مختلف و سری های شارژ نیاز داریم؟ آیا می توان از یک شارژر برای چندین دستگاه استفاده کرد؟
از چه شارژری استفاده کنم؟

قبلا پاسخ به این سوال به سادگی یک “بله می توانید” بود، اما اکنون با وجود تنوع در استانداردها و فناوری هایی که شرکت های سازنده بکار می گیرند، پاسخ دیگر به این سادگی نیست.

انواع مختلف شارژرها

هر روز استاندارهای بیشتر و فناوری های جدیدتری در خصوص شارژرها به وجود می آید و به همین خاطر ما انواع مختلفی از شاررژر را در بازار مشاهده می کنیم.

شارژر لپ تاپ: متاسفانه، هنوز هیچ استاندارد واحدی برای شارژر لپ تاپ ها وجود ندارد و شما باید شارژر مخصوص لپ تاپ خود را تهیه کنید. در واقع اتصالات لپ تاپ ها استاندارد نشده اند، بنابراین احتمالا نمی توانید به طور تصادفی شارژر اشتباه را به لپ تاپ وصل کنید و یا از یک شارژر برای چندین دستگاه استفاده کنید، البته با وجود معرفی USB Type-C ، این موضوع احتمالا در آینده تغییر می کند.

 

اتصال لایتنینگ اپل: اپل از سال 2012، از کابل های لایتینگ برای شارژ دستگاه های همراه خود استفاده می کند و می توان همه دستگاه های iOS که از این اتصال پشتیبانی می کنند را به هر شارژر لایتینگ که گواهی شده یا توسعه یافته توسط اپل است متصل کرد. بنابراین اپلی ها می توانند با خیال آسوده از یک شارژر برای چندین دستگاه خود استفاده کنند. برای دستگاه های قدیمی تر که از اتصال کانکتور ۳۰ پین اپل استفاده می کنند، اپل یک مبدل برای تبدیل این اتصال به لایتنینگ ارائه کرده است تا کاربرانی که مایل باشند بتوانند از شارژرهای جدید استفاده کنند.

شارژرهای Micro-USB: چندین سال است که استاندارد یکسانی برای استفاده از شارژرهای مشابه در دستگاه های همراه تدوین شده است و بعد از آن بسیاری از تلفن های هوشمند و تبلت ها از اتصالات Micro-USB استاندارد استفاده می کنند. بعد از این استاندارد بیشتر گوشی ها و تبلت ها دارای شارژرهای مشابه هستند البته بجر اپل! این شرکت برای رعایت این استاندارد تنها یک آداپتور لایتینگ به Micro-USB ارائه کرده است.

USB Type-C: این جدیدترین استاندارد در دستگاه های همراه است و اساسا می توان گفت که مدل تکامل یافته Micro-USB است. USB نوع C (اغلب فقط به عنوان “USB-C” نامیده می شود) یک اتصال برگشت پذیر با توان داده ها بسیار بالاتر و شارژ سریع است. باید خاطرنشان کنیم که در سری C قابلیت انتقال ولتاژ تا ۲۰ ولت و شارژ همزمان با انتقال داده وجود دارد.

این اتصال بجز انتقال داده و شارژ کاربردهای دیگری نظیر اتصال موبایل به تلویزیون، لپ‌تاپ به ویدیو پروژکتور، دو موبایل به یکدیگر و …را هم دارد. بنابراین در سالهای اخیر USB-C به طور موثری جای Micro-USB را در اکثر دستگاه های جدید گرفته است.

احتمالا شما هم دستگاه هایی دارید که از شارژرهای بالا استفاده می کنند اگر می خواهید بدانید که آیا می شود که با خیالی آسوده از یک شارژر برای چندین دستگاه استفاده کرد یا نه در ادامه مطلب همراه باشید.

ولتاژ، آمپر و وات

برای درک سازگاری شارژر، ابتدا باید بدانید که شارژر ها چگونه کار می کنند و حداقل باید چند مفهوم ساده در آنها را بشناسید.

اطلاعات زیادی برای تعریف مفاهیم ولتاژ، آمپر و وات وجود دارد، اما ما اینجا به یک تعریف مختصر و مفید با استفاده از مثال “جریان آب در لوله” اکتفا می کنیم:

ولتاژ (V): فشار آب است.
آمپر ( (A حجم جریان آب در لوله است.
وات ( (W نرخ خروجی آب است که توسط ضرب ولتاژ در آمپر بدست می آید.

خیلی ساده بود، درست است؟ پیش از این بیشتر شارژرها به دو دسته تقسیم می شدند: 5V/1A و 5V/2.1A
شارژر با جریان کمتر برای گوشی های هوشمند و جریان بزگتر برای تلبت ها بود. بنابراین یک شارژر را می توانستیم برای چندین دستگاه استفاده کنیم به بیان دیگر هر شارژر تلفن همراهی را می شد برای هر گوشی استفاده کرد و هر شارژر تبلتی را می شد برای همه تبلت ها استفاده کرد. در واقع همه شارژرهای میکرو 5V بودند، بنابراین شما هیچ وقت نمی توانستید به طور تصادفی گوشی خود را به یک شارژر با ولتاژ بیش از حد متصل کنید.

اما اکنون این مسائل بسیار پیچیده تر شدند. باتری های بزرگتر، تکنولوژی شارژ سریع مانند Qualcomm و فرمت هایی مانند USB-C که امکان شارژ بهتر را فراهم می کنند، باعث شده اند تا شارژرها از هر لحاظ پیچیده تر بشوند. اگر علاقه مند هستید، می توانید اطلاعات خروجی شارژر را در متن کوچکی که بر روی شارژر نوشته می شود پیدا کنید.

 

ما نمی خواهیم بحث را بیش از حد پیچیده کنیم اما داشتن اطلاعات از نحوه عملکرد شارژرها برای پاسخ دقیق به این سوال که می شود یک شارژر برای چندین دستگاه استفاده کرد یا نه، ضروری است.

 

شارژر چگونه کار می کند؟

خب اگر گوشی شما دارای یک شارژر 5V/1A است، پس باید بگوییم که دستگاه شما نیاز به یک شارژرمعمولی دارد که آهسته عمل می کند (چون اکثر شارژرهای مدرن اکنون بسیار سریعتر هستند).

آیا این بدان معنی است که شما نمی توانید از شارژر 5V/2.1A یا حتی یک شارژر 9V/2A (در مورد USB-C) استفاده کنید؟

نه اینطور نیست. در واقع، یک شارژر با شدت بالا، احتمالا تلفن شما را سریعتر هم شارژ می کند و می توانید این کار را با خیال راحت انجام دهید. چراکه اساسا، تمام باتری های مدرن دارای یک تراشه هستند که جریان ورودی را تنظیم می کند، به این ترتیب می توانید این شارژرها را هم استفاده کنید. این یک خیابان دو طرفه است، همانطور که باید باتری گوشی قابلیت های شاررژ خوبی داشته باشد شما هم باید شارژر با نام تجاری و با کیفیت بالا را به جای کم هزینه های ارزان قیمت خریداری کنید.

شما می توانید از یک شارژر سریع در گوشی های قدیمی تر که از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی نمی کند هم استفاده کنید چرا که هر دو ، یعنی هم شارژر و هم باتری گوشی حفاظت لازم برای جلوگیری از هرگونه اتفاق بدی را انجام می دهند. البته باز هم این گوشی فقط با سرعت معمولی که برای آن طراحی شده است، شارژ می شود.

صحبت از شارژ سریع شد، اجازه دهید تا یک نکته کوتاه در این زمینه بگوییم. در حال حاضر چندین روش برای شارژ سریع وجود دارد که انواع مختلف تولید کنندگان از آن استفاده می کنند و این روش های مختلف بایکدیگر سازگار نیستند.

این بدان معناست که فقط دستگاه شما که مجهز به این فناوری است، از یک نوع “سریع شارژ” پشتیبانی می کند و اگر از شارژر سریع دیگری که دقیقا از این فناوری پشتیبانی نمی کند، استفاده کنید دیگر شارژ سریع دریافت نخواهید کرد. در این مواقع گوشی شما شارژ می شود اما کند تر. (البته احتمالا به زودی این چندگانگی در فناوری شارژ سریع تغییر خواهد کرد، اما در حال حاضر ما در استانداردها و روش های مختلف گیر کرده ایم.)

بالاخره آیا می توان یک شارژر را برای چندین دستگاه استفاده کرد؟

پاسخ کوتاه در خصوص استفاده یک شارژر برای چندین دستگاه این است: به احتمال زیاد می توان اینکار را کرد، اگرچه شما نتایج متفاوتی خواهید داشت.

 

یک شارژر برای چندین دستگاه

به عنوان مثال، اگر شما از یک شارژر قدیمی 5V / 1A در یک گوشی هوشمند جدید استفاده کنید، گوشی شما شاررژ می شود اما بسیار کند! در حالیکه استفاده از یک شارژر متناسب می تواند باعث شارژ سریع گوشی شما شود.

هرچند داستان شارژ لپ تاپ ها اغلب یک داستان متفاوت است. اگر اگر لپ تاپی دارید که از USB-C برای شارژ استفاده می کند شاید این سوال برایتان پیش بیاد که آیا می توانید از شارژر گوشی های هوشمند خود در این لپ تاپ استفاده کنید؟ از شارژر لپ تاپ برای تلفن هوشمند چطور؟

به طور عمده، پاسخ اینست که “بله.” اما یک شارژر گوشی هوشمند برای یک لپ تاپ بسیار کم قدرت است، اما ممکن است بتواند آن را به کندی شارژ کند، هرچند احتمالا وقتی این کار را آزمایش کنید متوجه می شوید که چندان موثر نیست.

از سوی دیگر، شما قطعا می توانید شارژر لپ تاپ USB-C خود را به گوشی خود متصل کنید. باز هم، آن دسته از قطعات حفاظت کننده که ما در مورد آن صحبت کردیم، به شارژر و باتری اجازه می دهد تا با یکدیگر تبادل انجام دهند و به طور خودکار و به سرعت گوشی شارژ می شود. بنابراین اینجا هم شما می توانید از یک شارژر برای چندین دستگاه استفاده کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید