فوری/ واکنش تند و بی سابقه پوتین به تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه

کدخبر: ۱۹۹۹۶۵
ایرنا: رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: این کشور از اقدام های متقابل برابر آمریکا که روابط دو کشور را کاهش می دهد، خودداری می کند اما آیا آمریکایی ها فکر می کنند که روسیه دست روی دست می گذارد و اقدامی نمی کند؟
فوری/ واکنش تند و بی سابقه پوتین به تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه

«ولادیمیر پوتین» در دیدار با نمایندگان معتمد خود در انتخابات ریاست جمهوری که از شبکه روسیه24 بطور مستقیم پخش می شد، در نخستین واکنش به تحریم های آمریکا موسوم به گزارش کرملین این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: انتشار گزارش کرملین از سوی آمریکا، اقدام غیردوستانه است که به روابط روسیه و آمریکا ضربه می زند.

وزارت خزانه داری آمریکا فهرستی از 210 نفر را منتشر کرد که در میان آنها اسامی برخی مقام های ارشد دولت پوتین، تجار و ثروتمندان روسیه دیده می شود.

وی افزود: نام همه اعضای کابینه دولت، دفتر رئیس جمهوری و سازمان های مختلف و بخش های مختلف اقتصادی را در یک فهرست گردآوری کرده اند، در واقع همه ما یعنی 146 میلیون نفر را در یک فهرست گردآوردند، من معنی این گونه اقدام ها را نمی دانم، اما بدون شک غیردوستانه است. 

رئیس جمهوری روسیه گفت: این اقدام (انتشار گزارش کرملین از سوی آمریکا) روابط روسیه و آمریکا را که در شرایط دشواری قرار دارد، بدتر می کند و در کل به مناسبات بین المللی ضربه می زند.

وی افزود: آنها (مقام های آمریکایی) اقدام احمقانه می کنند و از طرفی ما، ایران و کره شمالی را تحریم می کنند و از طرف دیگر از روسیه می خواهند در تحریم ها علیه ایران و کره شمالی، به آنها بپیوندیم.

رئیس جمهوری روسیه گفت: او ادامه داد: این خیلی احمقانه است که با روسیه درست مانند کره شمالی و ایران رفتار شود و در عین حال از مسکو درخواست شود برای کمک به حصول توافق صلح در شبه جزیره کره میانجیگری کند.

پوتین ادامه داد: با ادامه این روند روسیه باید در مورد قرارداد کاهش تسلیحات راهبردی که مدت اعتبار آن بزودی به پایان می رسد و همکاری با آمریکا در خصوص مبارزه با تروریسم، فکر کند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: ما از انجام اقدام های ات متقابل که روابط دو کشور را به نقطه بسیار پایین کاهش می دهد، خودداری می کند اما به دقت اوضاع را زیر نظر دارد.

وی افزود: چرا که گزارش واشنگتن بخش محرمانه نیز دارد و در جلوی اسامی برخی در فهرست، علامت ستاره قرار گرفته است؛ باید ببینیم چه وضعیتی پیش می آید.

رئیس جمهوری روسیه گفت: این کشور علاقه مند به توقف همکاری ها با آمریکا نیست و اطمینان دارد مردم آمریکا و روسیه نیز به حفظ این روابط علاقه مند هستند.

وی با بیان اینکه روسیه نمی تواند مواضع خود را از دست دهد، افزود: آیا آمریکایی ها فکر می کنند که روسیه دست روی دست می گذارد و اقدامی نمی کند؟

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید بیش از هر چیز به وضعیت کشور خود توجه کنیم و به پیشرفت و توسعه اقتصاد، کشاورزی، آموزش، بهداشت، حمایت از صادرات و تقویت توانمندی دفاعی کشور بپردازیم. 

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این مسائل است که هیچ نگرانی بابت تنظیم فهرست و تهدید خارجی نخواهیم داشت. 

وزارت خزانه داری آمریکا به تازگی فهرستی از 210 نفر را منتشر کرد که در میان آنها اسامی برخی مقام های ارشد دولت پوتین، تجار و ثروتمندان این کشور دیده می شود.

نام سرگئی لاوروف و دیمیتری مدودف به همراه رئیسان شرکت های روس نفت و سبربانک در این فهرست به چشم می خورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید