وضع محدودیت رفت و آمد در بخش هایی از کشمیر

کدخبر: ۲۰۰۳۰۱
مقامات دولتی ایالت جامو و کشمیر جهت جلوگیری از راهپیمایی مردم در اعتراض به قتل سه غیر نظامی توسط ارتش هند، در سرینگر پایتخت تابستانی این ایالت و همچنین منطقه ای که در آن این قتلها اتفاق افتاده است محدودیت رفت و آمد وضع کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه تایمز او ایندیا در روز شنبه، رهبران جدایی طلب کشمیر از جمله سید علی شاه گیلانی، میروائز عمر فاروق و محمد یاسین ملک به عنوان جبهه متحد مقاومت خواهان راهپیمایی مردم در سرینگر و منطقه شوپیان در اعتراض به قتل سه غیر نظامی توسط ارتش هند در هفته گذشته شده اند.

اما پلیس جامو و کشمیر سید علی شاه گیلانی و میروائز عمر فاروق را تحت حصر خانگی قرار داده است.

پلیس ایالت جامو و کشمیر گفت: وضع محدودیت رفت و آمد در بخش هایی از کشمیر به منظور حفظ آرامش و برقراری قانون انجام شده است.

پلیس جامو و کشمیر در هفته گذشته علیه جوخه دهم ارتش هند، به اتهام قتل دو غیر نظامی کشمیری، اقدام به قتل و در خطر قرار دادن جان سایر افراد شکایت کرد.

به گفته مقامات پلیس کشمیر، جاوید بات و سهیل لون، زمانی که ارتش هند در روز شنبه به سوی معترضان در روستای گاناپورا در منطقه شوپیان واقع در جنوب کشمیر تیراندازی کرد، کشته شدند.

این درحالی است که یک جوان دیگر کشمیری که به دلیل تیراندازی ارتش هند به شدت مجروح و در بیمارستان سرینگر بستری شده بود، روز پنجشنبه به دلیل شدت جراحت وارده جان خود را از دست داد.

ارتش هند اعلام کرده است که تیراندازی به صوت معترضان کشمیری یک اقدام دفاع از خود بوده است. به گفته مقامات نظامی هند، یک کاروان از ارتش هند در این منطقه مورد حمله معترضان قرار گرفته است و چندین جوان سعی کرده اند اسلحه یک سرباز هندی را به سرقت برده و وی را به قتل برسانند.

به گفته شاهدان محلی، ارتش هند پس از درگیری لفظی با مردم محلی به دلیل تلاش نیروهای نظامی برای پاره کردن تصویر یکی شبه نظامی کشته شده، به سوی معترضان شلیک کرده است.

کارشناسان سیاسی هند بر این عقیده هستند که این گونه قتل ها و اقدامات ارتش هند می تواند وضعیت شکننده کشمیر را بدتر کند و همچنین اقدامات انجام شده برای برقراری صلح در این منطقه را با شکست مواجه کند.

در ماه گذشته 4 نفر از مردم محلی کشمیر بر اثر تیراندازی نیروهای هندی جان خود را از دست داده اند.

به گفته مقامات هندی، در سال گذشته 24 نفر از مردم محلی در مناطق مختلف کشمیر به دلیل تیراندازی نیروهای امنیتی هند کشته شده اند.

دور جدید درگیری میان پلیس و معترضان در کشمیر،هشتم جولای(18 تیر) سال گذشته اتفاق افتاد. نیروهای امنیتی هند در این روز با دریافت اطلاعاتی در خصوص 'برهان مظفر وانی' فرمانده گروه حزب المجاهدین در نماز جمعه منطقه 'انانتاگ' در ایالت جامو وکشمیر با حضور در منطقه ، وی و دو همراهش را به قتل رساندند.

به گفته مقامات محلی ،اعتراض های کشمیر در یک سال گذشته حدود یکصد کشته و بیش از یک هزار و 200 مجروح برجای گذاشته است.

کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است و درگیری میان شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 میلادی بیش از 68 هزار کشته برجای گذاشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید