معاون وزیرخارجه آمریکا: پاکستان پناهگاه‌های تروریست‌ها را نابود کند

کدخبر: ۲۰۰۳۱۰
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی درخصوص سفر اخیرش به افغانستان به خبرنگاران گفت، همه گروه‌های شبه‌نظامی در افغانستان به جز گروه طالبان آماده پیوستن به فرایند صلح هستند و حملات تروریستی ادامه دار طالبان علیه غیرنظامیان در افغانستان نشان می‌دهد آنها تمایلی برای کنار گذاشتن خشونت ندارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان جی‌.سالیوان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: راهبرد آمریکا برای جنوب آسیا تمرکزش بر این بوده که گروه شبه‌نظامی طالبان را تحت فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی قرار دهد تا این گروه نهایتا به فرایند صلح افغانستان بپیوندد.

سالیوان خاطر نشان کرد: آمریکا کاملا به حمایت از مردم افغانستان تلاش‌های دولتشان برای دستیابی به صلح، امنیت و موفقیت در این کشور پایبند است.

او ادامه داد: من زمانی که در کابل بودم فرصت دیدار با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان را به همراه عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های دولت این کشور پیدا کردم.

وی افزود: در هر یک از این دیدارهای من رهبران افغانستان خطاب به من تصریح کردند که دولت افغانستان به رغم وقایع غم انگیز اخیر همچنان به تلاش‌هایش ادامه خواهد داد تا شرایط لازم برای آوردن طالبان به پای میز مذاکره، ایجاد یک محیط مناسب برای صلح پایدار فراهم شود. حملات تنفر برانگیز اخیر طالبان علیه غیرنظامیان بی گناه نشان می‌دهد که آنها حاضر نیستند با حسن نیت به مذاکرات صلح وارد شوند.

او همچنین گفت: آمریکا خواهان آن است که پاکستان پناهگاه‌های امن تروریست‌ها را در خاک خود از بین ببرد تا درگیری‌ها در افغانستان متوقف شود.

سالیوان گفت: ما به دولت پاکستان تصریح کردیم که از آنها توقع داریم علیه تروریست‌هایی که در این کشور پناهگاه دارند برخورد کنند تا به موجب آن از شدت فشارها و تهدید به خشونت در افغانستان کاسته شده و از یک صلح پایدار و مداوم در افغانستان و منطقه حمایت شود.

در عین حال دانا وایت، سخنگوی پنتاگون نیز گفت: مقام‌های آمریکا از اسلام آباد می‌خواهد که در تلاش‌های مبارزه با تروریسم به رغم آنکه از گروه‌های تروریستی حمایت کرده به آمریکا بپیوندد.

وایت خاطر نشان کرد: ما دفعات زیادی گفته‌ایم که پاکستان این شانس را دارد. این کشور قربانی تروریسم بوده و از تروریسم حمایت کرده است و ما از پاکستان انتظار داریم که فعالانه به تلاش‌های مبارزه با تروریسم بپیوندد. آنها می‌توانند کارهایی که ما انتظار انجامش را از آنها داریم در راستای مبارزه با تروریسم انجام دهند.

طی روزهای اخیر کاخ سفید اعلام کرده دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا منابع و اختیارات بیشتری در اختیار فرماندهان نظامی آمریکا گذاشته تا آنها با استفاده از آنها پناهگاه‌های تروریست‌ها در افغانستان و پاکستان را هدف قرار دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید