تردید درباره موفقیت تیلرسون در دستیابی به اهداف خود در آمریکای لاتین

کدخبر: ۲۰۰۴۵۱
سفر دوره‌ای وزیر خارجه آمریکا به کشور‌های آمریکای لاتین تا حدودی تحت تاثیر سخنرانی دونالد ترامپ علیه این کشور‌ها قرار گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشت: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر دوره ای خود به کشورهای آمریکای لاتین تلاش کرد تا به همتایان مکزیکی و کانادایی خود نشان دهد که تلاش‌های آمریکا درباره محدود کردن مهاجرت قانونی و غیرقانونی سهل انگارانه نیست.

این در حالی بود که همزمان دونالد ترامپ در گفتگو با مقامات امنیت داخلی آمریکا درباره مهاجرانی که در این کشور به طور غیرقانونی حضور دارند و نیز حجم بالای ورود مواد مخدر در مرزهای جنوبی این کشور ابراز ناراحتی کرد و تعهدات مکزیک و کلمبیا را در این زمینه زیر سوال برد و گفت سفر اخیر تیلرسون به منظور متوقف کردن جریان قاچاق مواد مخدر صورت گرفته است. حتی ترامپ عنوان کرده بود که شاید برای حل این مشکل لازم باشد آمریکا کمک‌های خارجی خود را به این کشورها قطع کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که تیلرسون را در این سفر همراهی می کرد، با اشاره به صحبت‌های ترامپ و تیلرسون گفت نظرات دونالد ترامپ در این باره کمک کننده نبود.

این جدیدترین موردی است که ترامپ، تیلرسون را به عنوان یک مقام مهم دیپلماتیک آمریکا با اعلام رسمی یا توییت کردن سیاست‌هایش زیر سوال می‌برد. سال گذشته نیز پس از بازگشت تیلرسون از مذاکرات حساس با چین، درباره همکاری دو کشور برای مقابله با کره شمالی، ترامپ در یک پیام توییتری گفت بهتر است تیلرسون وقت خود را بیشتر از این، با دیپلماسی در این مورد هدر ندهد.

روز جمعه در حالی که تیلرسون مشغول گفتگو با لوئیس ویدگاری، وزیر امور خارجه مکزیک و کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا بود، ترامپ در جمع نمایندگان مرزی و گمرکی در ویرجینیای شمالی به سخنرانی درباره مهاجرت غیرقانونی و نیز قاچاق مواد مخدر پرداخت. ترامپ در این سخنرانی گفت که کشورهای مکزیک و کلمبیا و دیگر کشورها چه اقدامی در این باره می‌کنند و در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا واقعا این کشورها تلاشی برای حل این مشکل انجام می دهند.

ترامپ همچنین با اشاره به ورود غیرقانونی مواد مخدر به آمریکا گفت: این کشورها دوست ما نیستند؛ اما ما تصور می کنیم آنها دوست ما هستند و برای آنها کمک‌های زیادی می‌فرستیم. من به اسم این کشورها اشاره نمی‌کنم اما ما به آنها کمک‌های زیادی ارسال می‌کنیم و آنها در عوض مواد مخدر به آمریکا می‌فرستند و ما را مورد تمسخر قرار می‌دهند.

ترامپ در ادامه افزود اگر این کشورها نمی‌توانند جلوی ورود مواد مخدرشان به آمریکا را بگیرند من می‌خواهم که کمک‌های آمریکا به این کشورها قطع شود.

لس آنجلس تایمز در ادامه نوشت: مقامات سیاسی آمریکا معتقدند که چنین سخنرانی تندی از سوی ترامپ، سفر تیلرسون و دیگر فرستادگان وزارت خارجه با هدف  شکل‌دهی روابط در جهت اهداف آمریکا را با مشکل مواجه می‌کند.

در پی سخنرانی ترامپ، تیلرسون در یک کنفرانس خبری در شهر مکزیکوسیتی، مجبور شد از جواب دادن به این سوال خبرنگاران طفره رود که چگونه تناقضات میان صحبت‌های او و ترامپ کار را برای او سخت می‌کند.

دیگر مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس بدون اشاره مستقیم به نام ترامپ، در پاسخ به خبرنگاران گفتند که تیلرسون مسئول بیان سیاست‌های خارجی آمریکا است و بر شکل گیری سیاست‌های مهاجرت نظارت می‌کند.

با این حال مقامات مکزیکی از سخنرانی روز جمعه ترامپ ابراز ناراحتی کردند و تا حدودی این سخنرانی سفر تیلرسون به این کشور را تحت تاثیر قرار داد، به طوری‌که مقامات مکزیکی اسامی افرادی را که در ضیافت شام شب پنج شنبه با تیلرسون در محل اقامت سفیر آمریکا در مکزیک شرکت داشتند، را تا آخرین لحظات اعلام نکردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید