شورای امنیت، صحنه نمایش نخ نمای آمریکا

کدخبر: ۲۰۰۴۸۳
آمریکا پس از ناکامی در به بن بست کشاندن روند اجرای برجام با تکیه بر جایگاه و قدرت چانه زنی در شورای امنیت از این شورا در جهت پیشبرد سیاست های ضد ایرانی سود می جوید؛ رویه ای تکراری که به سرانجام نرسیده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، دوشنبه هفته گذشته بود که دولت ایالات متحده از نمایندگان 15 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت درخواست کرد تا ضمن سفر به واشنکتن از بقایای موشکی که ادعا می شود از سوی ایران در اختیار انصارالله یمن برای حمله به ریاض قرار گرفته رونمایی کند. در جریان این سفر، فرصت برای طرح ادعاهای بی پایه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری و نماینده وی در شورای امنیت علیه تهران فراهم شد تا بخشی از برنامه های ایران هراسانه خود را انعکاس دهند. در این نشست که گویی برای باج خواهی آمریکا تدارک دیده شده بود نیکی هیلی گفت:«تلاش‌های ملموس جهانی برای تنبیه ایران از بابت نقض قطعنامه‌های شورای امنیت پیرامون موشک‌های بالستیک، می‌تواند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای ماندن در توافق هسته‌ای متقاعد کند.»

از سخنان هیلی می توان این برداشت را داشت که آمریکا قصد امتیازگیری از اعضای 1+5 به ویژه اعضای اروپایی آن را دارد. از آنجا که دولتمردان این کشور تاکنون مستقیما قادر به خروج از برجام نشده اند اما با طرح برنامه موشکی ایران درصدد اعمال فشار بر تهران برآمده اند. البته تعویق تایید برجام از سوی ترامپ و ارجاع رسیدگی به این پرونده به کنگره در این جهت قابل ارزیابی است چرا که به احتمال زیاد او قصد خرید زمان داشت تا فرایند امتیازگیری از دیگر اعضای شورای امنیت را تسهیل بخشد.

واشینگتن بهترین راه را برای همراه سازی بازیگران بین المللی با خود در تهدید نشان دادن ایران و آزمایشات موشکی کشور ما می داند. از این رو چنین نمایشی اواخر آذرماه امسال نیز از جانب نماینده آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون صورت گرفت.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با نشان دادن بقایای یک موشک که گفته می شد از سوی انصارالله یمن به عربستان سعودی شلیک شده، ایران را سازنده و بانی پرتاب موشکی قلمداد کرد.

** تلاش نافرجام کاخ سفید

تاکنون تلاش های کاخ سفید برای متهم نشان دادن ایران در حمله انصارالله یمن به ریاض راه به جایی نبرده و شخصت های برجسته و تاثیرگذار در سطح بین المللی هر کدام به نوعی از تایید ادعاهای آمریکا اجتناب کرده اند.

پس از اولین نمایش ساختگی هیلی، «فرحان حق» جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس خبری خود در مقر این سازمان تاکید کرد هیچ شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های شلیک شده از سوی حوثی‌های یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد.

همچنین «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اظهارات هیلی را با سخنرانی «کالین پاول» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پیش از حمله به عراق مقایسه کرد و نوشت که «این نمایش و نتایج آن را قبلا در سازمان ملل دیده بودم».

«غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هم به ادعاهای نماینده آمریکا در این سازمان پاسخ داده و ضمن رد آن، به بیان برخی اهداف هیلی و سیاست ضدایرانی آمریکا پرداخت.

به باور وی و تایید بسیاری از صاحب نظران، این جار و جنجال ها برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه و جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن و همچنین حمایت افسار گسیخته و ظالمانه از رژیم صهیونیستی طراحی شده است.

جای شگفتی است که آمریکا در حالی ایران را به افزایش توان دفاعی و فعالیت های موشکی متهم می کند که هزینه نظامی این کشور در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

کاخ سفید با هدف دریافت سود بیشتر به ایجاد خاورمیانه ای آشوب زده و جهانی ناامن برای فروش تسلیحات دامن زده و بزرگترین توافقات تسلیحاتی را با بازیگران ستیزه جوی منطقه به امضا رسانده است همانند توافقی که چند ماه پیش به ارزش 110 میلیارد دلار با عربستان سعودی منعقد کرد. مداخله گری واشنگتن و حضور نظامی گسترده آمریکا در اقصی نقاط جهان از جمله خاورمیانه و آسیای مرکزی بر تشدید تنازعات افزوده است.

ضمن این که ترامپ و مشاوران وی در حالی تسلیح ایران را خطری بزرگ برای منطقه معرفی می کنند که خود حتی از تولید و انباشت سلاح های هسته ای ابایی ندارند؛ موضوعی که روز جمعه سیزدهم بهمن ماه در دکترین جدید ایالات متحده انعکاس یافت و در آن آمد که آمریکا قصد دارد زرداخانه اتمی خود را با بمب‌های هسته‌ای کوچک‌ تر نوسازی کند.

برخلاف ادعای ترامپ و شعارهای انتخاباتی وی، رییس جمهوری جدید ایالات متحده بیش از پیش آمریکا را به سمت نظامی گری و آشفته سازی اوضاع جهانی سوق داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید