افزایش واردات قانونی گوشی موبایل به کشور

کدخبر: ۲۰۰۵۴۶
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرد که میزان وارات قانونی گوشی با رشد ۹۸ درصدی در ۱۰ ماهه نخست امسال همراه شده است.
افزایش واردات قانونی گوشی موبایل به کشور

فرود عسگری در نشست خبری که در گمرک فرودگاه مهرآباد برگزار شد اعلام کرد که واردات تلفن همراه در ۱۰ ماهه‌ی نخست امسال با رشد قابل توجهی همراه بوده و میزان واردات از چین نیز ۲۱ درصد رشد داشته است.

رئیس کل گمرک گفت:«در گمرک ۴۵ قانون مختلف، ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی اعمال شده و ۳۳ نوع عوارض وصول می‌شود. ما به دنبال قانون تجمیع عوارض هستیم تا از تعدد عوارض وصولی توسط گمرک جلوگیری شود.»

وی با بیان اینکه در زمینه گوشی‌های مسافری معافیت مالیاتی ۸۰ دلاری در نظر گرفته شده است، اعلام کرد که گمرک هیچ برنامه‌ای برای ثبت تلفن‌های همراه قاچاق ندارد. عسگری با اشاره به اینکه تعرفه واردات موبایل ۱۶ درصد است و ترخیص موبایل در صورت اخذ مجوزهای لازم در یک و نیم روز انجام می‌شود، گفت:«حتی برای برندهای مشمول رجیستری این عملیات در کمتر از ۴ ساعت محقق می‌شود.»

عسگری اعلام کرد که از زمان اجرای طرح تا به امروز بیشتر از ۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه به صورت مسافری با پرداخت حق گمرکی ثبت شده است. وی همچنین درباره تخلف برخی شرکت‌های وارد کننده لوازم خانگی کره‌ای و جریمه‌ای که گمرک برای یکی از این شرکت‌ها در نظر گرفته بود، گفت:

رسیدگی به این تخلف در گمرک انجام شده و گمرک موارد مربوط را محاسبه کرده است، اما در این مورد اختلاف نظری بین ما و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش آمد که این وزارتخانه خود را متولی طبقه‌بندی کالاها می‌دانست.

بر اساس گزارش عسگری، از نظر ما مرجع رسیدگی به این تخلف کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و درنهایت دیوان عدالت اداری است اما در این مورد اختلافات میان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع شد که هنوز نظر قطعی در این مورد داده نشده است. اما در عین حال این معاونت اعلام کرده که تشخیص ماهیت حقوق ورودی و معافیت یک کالا از این حقوق با وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبقه‌بندی تعرفه از اختیارات گمرک است و ما نیز در این زمینه نظر خود را اعلام کردیم که منتظریم به آن پاسخ دهند.

وی تاکید کرد:«ما معتقدیم تخلف صورت گرفته و مرجع رسیدگی به این تخلف نیز کمیسیون حل اختلافات گمرکی است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید