روسیه بازنگری در برجام را ناممکن خواند

کدخبر: ۲۰۰۶۱۶
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه با بازنگری در برجام مخالفت کرد و چنین اقدامی را ناممکن خواند.

ایرنا؛ ریابکوف در مصاحبه ای با روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو که امروز (دوشنبه) انتشار یافت، تاکید کرد: بازبینی برجام که واشنگتن بر آن اصرار دارد، در وضع کنونی ناممکن است.

وی افزود: بازفرآوری برجام یا تکامل یا اصلاح آن در شرایط کنونی امکانپذیر نیست.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: اخیرا رویدادهای زیادی رخ داده که بی اعتمادی بین واشنگتن و تهران را افزایش داده است. اقداماتی انجام می گیرد که نه فقط پایبندی آمریکا به برجام را زیر سوال می برد بلکه در واقع به معنی تشدید فشارها بر ایران است.

معاون وزیر امورخارجه روسیه ادامه داد: من شخصا در این شرایط از سرگیری مذاکرات را نمی توانم تصور کنم.

وی درخواست اولتیماتوم گونه آمریکا از ایران برای دادن امتیازاتی در مساله هسته ای را حرکت غیر قابل قبول خواند و افزود: چنین اقدامی نتیجه نخواهد داد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه سپس گفت که آمریکا مسائلی را به دستور کار بین المللی اضافه می کند که هیچ ارتباطی به توافقنامه برجام ندارد.

ریابکوف افزود: به ایران اتهامات مختلفی وارد می شود و از این کشور بخاطر اقداماتی انتقاد می شود که از نظر ما منعکس کننده تلاش های این کشور (ایران) برای تامین منافع خود است.

وی اضافه کرد: آمریکا به جای اینکه با ایران گفت وگوهای سازنده انجام دهد، به شیوه هایی برای فشار و تهدید این کشور متوسل می شود. هیچ کس در این شرایط تن به امتیاز نخواهد داد. به همین دلیل من نشانه ای از تمایل آمریکا برای حرکت به سوی این مساله نمی بینم. در هر صورت بارها تاکید کرده ایم و باز هم می گوییم که نباید به بازنگری و توافق مجدد در مورد برجام پرداخت.این راه مستقیم به سوی لغو توافقنامه است.

وی افزود: کاملا بدیهی است که شکست برجام در صورتی که کار به آنجا بکشد، چه از نظر پایداری نظام عدم گسترش سلاح های هسته ای یا توانایی آمریکا برای اجرای توافق هایی که در آن شرکت می کند، تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.

روسیه همانند سایر گروه 1+5 (به استثنای آمریکا) خواستار اجرای کامل مفاد آن و پایبندی طرف های امضاکننده این توافق بین المللی به تعهدات خود است و برای این منظور تلاش می کند.

اما با وجود پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها تایید شده است، آمریکا خلاف وعده رفتار و تعهدات خود را نقض می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید