امواج آنتن‌های مخابراتی باعث سرطان موش‌های نر شد

کدخبر: ۲۰۰۷۱۳
تسنیم:جدیدترین گزارش‌های تحقیقاتی امریکا بر روی امواج رادیویی آنتن‌های مخابراتی نشان می‌دهد که قرارگیری طولانی‌مدت در معرض این امواج می‌تواند منجر به بروز سرطان در موش‌ها شود.
امواج آنتن‌های مخابراتی باعث سرطان موش‌های نر شد

برنامه ملی سم‌شناسی امریکا جزئیاتی از مطالعات انجام شده روی تأثیر امواج آنتن‌های مخابراتی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد سطح معمولی امواج تلفن همراه برای انسانها مضر نیست.

در حالیکه هنوز هم بحث‌ها درباره خطر ابتلا به سرطان در اثر مجاورت با آنتن‌های تلفن همراه وجود دارد، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد موش‌های صحرایی که در معرض تابش سوطح بسیار بالایی از امواج رادیویی در فرکانس‌های 2G و 3G بودند، با هیچ آسیب‌دیدگی در این سطوح از امواج تابشی قرار نگرفتند.

برخی از موشهای نر که در معرض این امواج قرار داده شدند، تومورهای سرطانی در اطراف قلب‌شان شکل گرفت اما موش‌های ماده این مشکل را نداشتند و طی یک مطالعه دیگر، هیچ نشانه‌ای از عوارض جانبی در آنها مشاهده نشد.

نکته جالب و عجیب در نتایج ارائه شده از این تحقیق، نشان می‌دهد که دو موش تازه متولد شده و مادرشان وزن کمتری داشتند اما به اندازه طبیعی رشد کردند؛ همچنین موش‌هایی که در معرض این امواج قرار نگرفته بودند، زندگی طولانی‌تری را نسبت به سایر هم‌نوعان خود تجربه کردند.

این مؤسسه با بیان اینکه میزان قرارگیری انسان در مواجهه با این امواج بسیار کمتر از نمونه موش‌های آزمایشگاهی است، بنابراین خطر ابتلا به این عوارض کاسته می‌شود و همچنین دلیل دیگری که منجر به کاهش این خطرات برای انسان می‌شود این است که موش‌ها جثه ضعیف‌تری دارند و در سراسر بدن‌شان این امواج را تجربه می‌کنند.

در حالیکه این آزمایش‌های طولانی‌مدت (تابش امواج 9 ساعته در روز برای دو سال به موش‌ها) نتایجی به این شرح داشته اما می‌توان برگرفته از آثار آن گفت که خطری برای انسان ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید