خرید گسترده زمین های عراق توسط عربستان/ واکنش جریان صدر

کدخبر: ۲۰۱۰۶۱
سخنگوی جریان صدر عراق به رهبری مقتدا صدر خبر منتشر شده در خصوص اقدام عربستان برای خرید گسترده زمین در استان بصره (جنوب) از طریق جریان صدر را رد کرد و آن را خلاف واقع دانست.
خرید گسترده زمین های عراق توسط عربستان/ واکنش جریان صدر

روزنامه الاخبار لبنان در روز پنجشنبه با اعلام این که عربستان سعودی در حال خرید وسیع زمین در استان بصره و شهرهای جنوبی و نفت خیز عراق است مدعی انجام این پروژه از طریق جریان صدر عراق شده بود. 

ساعتی بعد سخنگوی جریان صدر عراق در گفت و گو با یک پایگاه خبری 'بغداد الیوم' گفت که جریان صدر و تشکل ها و شاخه های وابسته به آن مطلقاً هیچ ارتباطی با این موضوع ندارند. 

شیخ صلاح العبیدی گفت: اینها شایعات و دروغ هایی بی پایه است که هر چند وقت یک بار علیه جریان صدر به راه می افتد و ما به آن عادت داریم. 

روزنامه الاخبار لبنان در این گزارش همچنین به قریب الوقوع بودن گشایش کنسولگری عربستان در بصره بعنوان اولین کنسولگری این کشور در عراق اشاره کرد که حتی شخصیت های عراقی 'وابسته' به عربستان نیز از آن کمترین استقبالی نکرده اند. 

این رسانه لبنانی درهمین ارتباط به نصب چند بنر تشکر از رهبران سعودی برای گشایش کسونلگری در بصره در برخی خیابان های این شهر با عنوان 'شیوخ عشائر، شخصیت های موجه، شعرا و ادیبان' اشاره کرد و آنها را ساختگی دانست و گفت: این چند بنر ساختگی تنها مصادیق استقبال از اقدام سعودی ها بوده است. 

الاخبار لبنان همچنین به درز اطلاعاتی اشاره کرد که نشان می دهد فعالیت سیاسی گسترده ای برای زمینه چینی حضور سعودی ها در جنوب عراق فراتر از چارچوب دیپلماتیک درجریان است. 

گفتنی است جریان صدر به ویژه در چند ماه اخیر و پس از سفر مقتدا صدر به عربستان سعودی از سوی منتقدان و رقبای سیاسی متهم به چرخش به سمت ریاض برای بهره برداری از آن در رقابت های داخلی شده است.

مناطق جنوب بدلیل دربرداشتن عمده منابع اصلی نفت و گاز عراق و نیز قرار گرفتن بندر بصره بعنوان ممر این کشور به آبهای آزاد اهمیت راهبردی بسیار بالایی برای این کشور دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید