علت سقوط هواپیمای یاسوج از نگاه کارشناس غربی

کدخبر: ۲۰۲۰۷۹
یک کارشناس ایمنی پرواز در گفت و گو با شبکه الجزیره به ارزیابی علت احتمالی سقوط هواپیمای ای تی آر آسمان پرداخت.

ایسنا : سقوط هواپیمای آی تی آر شرکت آسمان در منطقه کوهستانی نزدیک سمیرم، به سرعت از سوی رسانه‌های متعدد جهان منتشر شد. این پرواز که حامل ۶۰ مسافر و شش خدمه پرواز بود، از تهران به مقصد یاسوج پرواز کرده بود.

هواپیمای ای تی آر ۷۲ یک هواپیمای دوموتوره توربوپراپ است که برای پروازهای منطقه ای کوتاه برد مورد استفاده قرار می گیرد.

تحت چند دهه تحریم‌های بین‌المللی، ناوگان هواپیمایی مسافری ایران فرسوده شده و در سال‌های اخیر شاهد سوانح هوایی متعددی بوده است.

ایران بدنبال امضای برجام در سال ۲۰۱۵، قراردادهایی را با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیماهای مسافری امضا کرده است.

دیوید لیرمونت، متخصص ایمنی پرواز و خلبان سابق از لندن به شبکه الجزیره گفت: وضعیت جوی در کوهستانی که این هواپیما سقوط کرده، بسیار بد است. به نظر می‌رسد که این هواپیما در حال کم کردن ارتفاع به سوی مقصد بوده است و در موقعیت اشتباهی قرار داشته و به کوه برخورد کرده است.

وی در ادامه افزود: اساسا این مسئله ناشی از اشتباه ناوبری است و هواپیمایی که به کوهستان پوشیده از ابر برخورد می‌کند مانند کشتی است که به صخره برخورد می‌کند.

به گفته لیرمونت، هواپیمایی که سقوط کرده، مدلی بوده که به خوبی امتحانش را پس داده بود اما این شرکت هواپیمایی با سوانح هوایی در ایران بیگانه نبوده است. شرکت هواپیمایی آسمان پروازهای زیادی در مناطقی که پرواز در آنها دشوار است، انجام می‌دهد و به همین دلیل در معرض ریسک بیشتری قرار می‌گیرد.

پایگاه آمار فلایت "رادار ۲۴" نشان می‌دهد شرکت هواپیمایی آسمان شش فروند ای تی آر ۷۲ دارد که همگی هواپیماهای قدیمی هستند که تنها با سامانه رادار MLATمکان یابی می‌شوند

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید