هشدار برجامی ایران به آمریکا در سفر عراقچی به لندن

کدخبر: ۲۰۲۶۵۲
عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه ایران که برای انجام گفت‌وگوهای سیاسی انگلیس وایران به لندن سفرکرده بود علاوه بردیدار بامقام‌های انگلیسی،درنشست‌های متعددی با اندیشمندان،صاحب‌نظران واصحاب رسانه هشدار داد که ایران مادامی در برجام می‌ماند که از منافع آن بهره مند شود.

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا، این تازه‌ترین هشدار ایران به سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه برجام و آزمونی سخت برای اروپایی‌ها به شمار می‌رود.

وی بامداد پنجشنبه گذشته طی سخنانی در اندیشکده چتم هاوس، با اشاره به بدعهدی‌ها و لفاظی های آمریکا در یک سال گذشته تصریح کرد که در چنین فضای تنش آمیزی تداوم موفقیت‌آمیز برجام دشوار خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه ایرران با نقل ‌قول مستقیم از پاراگراف 28 برجام که تصریح ‌کرد 'کشورهای امضاکننده تعهد می‌کنند که این معاهده را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند'، پرسید 'آیا رفتار آمریکا سازنده است؟' و تصریح کرد 'رفتار آمریکا برای فعالان اقتصادی سَم است. و برای اجرای موفق برجام این‌یک رفتار سازنده نیست.'

عراقچی سپس با خواندن بخش‌های دیگر از پاراگراف 28 که تصریح می ‌کند 'مسوولین عالی‌رتبه کشورهای امضاکننده حتی در سخنرانی‌های عمومی از برجام حمایت خواهند کرد'، گفت: 'بنا بر این سخنرانی‌های ترامپ مخالف پاراگراف 28 برجام است. همچنین سخنان ژنرال مک مستر در کنفرانس مونیخ که به حاضران گفت از تجارت با ایران پرهیز کنند هم صریحاً برجام را نقض می‌کند.'

وی افزود 'در متن برجام تصریح‌شده که آنها (مسوولین عالی‌رتبه) نباید از عادی شدن تجارت و روابط اقتصادی با ایران جلوگیری کنند'. با این ‌حال به گفته عراقچی سخنان مسئولان آمریکایی نقض 'متن' برجام بوده و بدین ترتیب ایران از منافع اقتصادی برجام منتفع نشده است.

عراقچی سپس تصریح کرد 'بنا بر این به نظر ما این معاهده با این وضع نمی‌تواند ادامه پیدا کند. اگر بانک‌ها و سایر شرکت‌ها نتوانند با ما کار کنند، ما نمی‌توانیم داخل معاهده‌ای که سودی برای ما ندارد باقی بمانیم.'

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه با منتخبی از نمایندگان مجلس و کارشناسان ارشد اندیشکده ها در پارلمان انگلیس دیدار کرد و در آنجا نیز به تشریح اولویت‌های سیاسی کشورمان پرداخت.

او همچنین در مدت اقامتش در لندن در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی شرط ماندن ایران در برجام را در تداوم بهره‌مندی کشورمان از منافع این توافق توصیف کرد.

وی در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: موضع ایران بسیار شفاف است. ما تا زمانی که بتوانیم از منافع اقتصادی برجام بهرهمند شویم در این معاهده میمانیم. اگر آمریکا از برجام خارج شود آیا ایران میتواند همچنان از منافع برجام بهرهمند شود؟ این‌یک سوال مهم است.

وی افزود: تاکنون ما متقاعد نشده ایم که برجام می تواند حفظ شود و ایران از مزایای آن بهره مند شود. این موضوع تا حد قابل‌ توجهی به دیگر طرفهای برجام بستگی دارد.

عراقچی تأکید کرد: فکر نمیکنم که طرفها بدون حضور آمریکا بتوانند به تعهدات خود در برجام عمل کنند و این بسیار مهم است.

معاون وزیر خارجه ایران سه‌شنبه گذشته در راس هیاتی برای انجام گفت وگوهای سیاسی ایران و انگلیس وارد لندن شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی گفت: این سفر در چارچوب گفت‌وگوهای سیاسی دوره‌ای است که در وزارت امور خارجه انگلیس انجام شد. روال آن پس از برجام طی دو سال اخیر شروع‌شده و بصورت مستمر، تقریباً هر شش ماه یک‌بار در تهران یا در لندن این گفت‌وگوها را داشتیم. اکنون نوبت ما بود تا برای ادامه گفت‌وگوهای سیاسی به لندن بیاییم.

عراقچی درباره دیدارهایی که با مقامات انگلیسی داشته است، گفت: رایزنی خوبی را در رابطه با مباحث منطقه‌ای داشتیم. با توجه به تهدیدهای رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام و ضرب‌الاجلی که برای اروپایی‌ها تعیین کرده این مساله نیز یکی از مباحث جدی بود؛ در این باره مدتی است که مشورت‌های بسیاری نزدیکی با کشورهای اروپایی داریم و سفرهایی که در این مدت به اروپا داشتیم و یا اروپایی‌ها به تهران داشتند همیشه به‌عنوان یکی از محورهای اصلی بحث ما بوده است.

وی افزود: در شرایطی که قرار داریم نیاز است بصورت مستمر در خصوص برجام تبادل ‌نظر داشته باشیم، تحولات بعضاً روز به ‌روز است. بحث بسیار خوبی را با طرف انگلیسی در همین زمینه داشتیم و اشتراک نظرهای خوبی در اینکه برجام قابل‌مذاکره مجدد و تغییر نیست وجود دارد؛ ولی در اینکه در آینده چه گام‌های دیگری را می‌شود برداشت، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و با توجه به سیاست‌هایی که دولت آمریکا در پیش‌گرفته نیاز است که مشورت‌های مستمر را داشته باشیم.

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره دیدگاه اروپایی‌ها به آنچه واشنگتن نقایص برجام می‌خواند و اظهارات اخیر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تشکیل کارگروه اروپایی - آمریکایی در این باره گفت: اروپایی‌ها تشکیل کارگروه را انکار می‌کنند و مدعی هستند که مشورت‌هایی را با طرف آمریکایی در خصوص برجام دارند که معمول است.

عراقچی افزود: ازنظر ما وجود کارگروه اهمیتی ندارد؛ این‌ها مسائلی که خودشان باید حل ‌و فصل کنند. اما آنچه ازنظر ما مهم است این است که همگی به تعهدات خود در برجام بدرستی عمل کنند؛ اینکه تیلرسون دستورهایی به دیپلمات‌های آمریکایی می‌دهد از نظر ما مهم نیست؛ مهم اجرای تعهدات برجام توسط آمریکا در یک فضای سازنده است. تا زمانی که این مساله محقق نشود ما به تماس‌ها و رایزنی‌های خود ادامه می‌دهیم.

هشدار معاون وزیر امور خارجه ایران درباره مواضع ضد برجامی آمریکایی‌ها در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه‌ گذشته در گزارش فصلی جدید خود بار دیگر پایبندی کامل ایران به مفاد برجام را مورد تائید قرارداد.

در این گزارش اعلام‌شده که ذخایر اورانیوم غنی‌شده 3.67درصدی ایران تا تاریخ 12 فوریه (23بهمن 96) 109.5 کیلوگرم بوده و در طول دوره گزارش نیز میزان این ذخایر از 300کیلوگرمی که در برجام مجاز شناخته‌شده، فراتر نرفته است.

در گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های مرتبط با آب‌سنگین و بازفرآوری آمده است: ایران احداث رآکتور آب‌سنگین اراک را مطابق با طراحی اولیه دنبال نکرده است. ایران همچنان به آگاه کردن آژانس درباره ذخایر آب‌سنگین و تولید آب‌سنگین ادامه داده و به آژانس اجازه داده تا بر ذخایر آب‌سنگین نظارت داشته باشد .

این گزارش در نشست آینده شورای حکام که روزهای دوشنبه تا جمعه 5 تا 9 مارس (16تا 20 اسفند) برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا 23دی ماه‌ امسال در آخرین تصمیم خود بعد از ارجاع تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به کنگره، تهدید کرد که در صورت عدم ایجاد تغییراتی در برجام آن را تائید نخواهد کرد

ترامپ گفته بود که برای آخرین بار معافیت ایران از تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای را امضا می‌کند تا به کنگره و متحدان آمریکا در گروه1+5 فرصت دهد، آنچه را که وی 'اشکال‌های برجام' عنوان کرد، رفع کنند.

در ادامه این تهدیدهای مقامات آمریکایی، مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز دیروز (پنجشنبه) درسخنانی درگردهمایی اتحادیه محافظه‌کاران این کشور ضمن تأکید بردشمنی واشنگتن با ایران گفت: کاخ سفید دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد.

اکنون جامعه جهانی بویژه اروپا آزمون سختی را پیش رودارند تا از توافقی، که به گفته عراقچی زاییده خودشان است، دفاع کنند.

معاون وزیر خارجه کشورمان ایران را برنده ماجرا دانست و تصریح کرد: تقابلی که ترامپ با برجام پیداکرده تقابل با جامعه بین‌المللی است و به همین دلیل منزوی‌شده و هر تلاشی برای پاره کردن برجام صورت داده موفق نبوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید