درآمد بالای صدا و سیما ازدربی؛ حقی که خورده می‌شود

کدخبر: ۲۰۳۰۵۹
فرهنگستان فوتبال:در آبان‌ماه سال جاری سندی مبنی بر درآمد ۱۶ میلیارد تومانی صداوسیما از داربی پایتخت منتشر شد. طبق این سند هر ثانیه تبلیغ بین دو نیمه بازی استقلال و پرسپولیس، ۱۲۵ میلیون تومان برای آگهی‌دهنده‌ها آب می‌خورد. در انتهای این سند عنوان شده است که مجموعه درآمد صدا و سیما از این مسابقه با تخفیف میانگین ۹۰ درصدی ۱۶ میلیارد تومان است که محاسبات برخی سایت‌های اقتصادی نشان می‌دهد درآمد خالص کمی بیشتر از این است و حداقل تا ۲۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه در این سند درآمد این سازمان از اسپانسر برنامه لحاظ نشده بود.
درآمد بالای صدا و سیما ازدربی؛ حقی که خورده می‌شود

در روزهای گذشته سایت‌های خبری اعلام کردند که درآمد استقلال و پرسپولیس از این مسابقه چیزی حدود ۳ میلیارد تومان است و برای اولین‌بار است که این دو باشگاه از یک مسابقه چنین درآمدی کسب می‌کنند.

شاید مقایسه درست نباشد اما درآمد بازی‌های بزرگ برای تیم‌های مطرح جهان قابل مقایسه با این ارقام نیست. به عنوان مثال در الکلاسیکو رفت امسال ۴۶ میلیون دلار به حساب دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا اضافه شد. از این رقم ۸۷ درصد برای بارسلونای میزبان بود. نکته جالب اینجاست که ۶۰ درصد از درآمد مربوط به حق پخش تلویزیونی بود. چیزی که در محاسبات دو باشگاه بزرگ ایرانی هیچ جایی ندارد، زیرا صداوسیما خودش را مکلف به پرداخت حق پخش نمی‌داند.

ضمن اینکه قراردادهای عجیب سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی مانع از درآمدزایی درست باشگاه‌ها می‌شود. برای دیداری که پیش‌بینی می‌شود حداقل ۴۰ میلیون بیننده داشته باشد، دریافت ارقام این‌چنینی برای تبلیغات محیطی منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر باشگاه‌ها خودشان فرصت انجام مزایده برای واگذاری تبلیغات محیطی داشتند قطعا رقمی چند برابر به حسابشان واریز می‌شد.

باشگاه‌های رئال مادرید و بارسلونا برای الکلاسیکو چیزی حدود ۳۰ میلیارد تومان تنها از شبکه‌های اجتماعی خودشان درآمد داشتند. درآمد حاصل از شبکه‌های اجتماعی برای استقلال و پرسپولیس چیزی نزدیک به صفر است و این به ساختار اشتباه دو باشگاه در بازاریابی برمی‌گردد. پخش زنده فینال سوپربال آمریکا در شبکه‌های اجتماعی چهار میلیون بازدیدکننده داشت و درآمدی حداقل دو میلیارد تومانی برای دو تیم حاضر به ارمغان آورد. اما سامانه‌های پخش آنلاین در ایران هیچ رقمی را به این دو تیم پرداخت نمی‌کنند که این خود جای پیگیری دارد. سوال اینجاست که چرا وقتی سامانه‌ای از پخش زنده این دو دیدار درآمد کسب می‌کند، نباید درصدی را به باشگاه‌ها بدهد.

باید این نکته را هم مدنظر قرار دهیم که ۱۲ درصد از درآمد بلیط‌فروشی نصیب شرکت «برهان مبین» می‌شود که هیچ دلیل و منطقی ندارد و صرفاً به خاطر اشتباه سهوی یا عمدی سازمان لیگ در بستن قرارداد ترکمانچای با این شرکت است.

از دیگر روش‌های درآمدزایی در روز مسابقات بزرگ فروش شال‌ها و پیراهن‌های هواداری است که در این مورد هم دو تیم استقلال و پرسپولیس هیچ دریافتی روشنی ندارند که این موضوع به قوانین و مقررات عجیب کشورمان در زمینه کپی رایت برمی‌گردد.

پر واضح است اگر مدیریت درست برای درآمدهای تبلیغاتی همین یک بازی وجود داشت استقلال و پرسپولیس می‌توانستند کل هزینه‌های یک فصل خودشان را از همین مسابقه تأمین کنند و حتی سودای خرید بازیکنان خارجی باکیفیت در سر داشته باشند اما مدیریت اشتباه باعث شده است که از یک درآمد ۳ میلیارد تومانی برای مسابقه‌ای با ۴۰ میلیون بیننده تلویزیونی خوشحال باشیم.

نتیجه صحبت‌های ما با یک کارشناس اقتصادی آشنا به مسائل فوتبال، این شد که در یک شرایط استاندارد استقلال و پرسپولیس می‌توانستند تنها از همین یک مسابقه درآمدی ۳۰ میلیارد تومانی داشته باشند امّا حالا می‌بینیم که به خاطر نواقص موجود در قوانین کشور و انحصارطلبی صدا‌و‌سیما، تنها ۳ میلیارد تومان به حساب باشگاه واریز می‌شود که این رقم حتّی گوشه‌ای از مشکلات این دو باشگاه را هم حل نمی‌کند. امید است که مسئولین ذی‌ربط با پیگیری‌های خودشان به این موضوع ورود کنند و حق و حقوق استقلال و پرسپولیس را از سازمان‌های ذینفع بگیرند. فوتبال ایران در صورت مهیا کردن شرایط کسب درآمد می‌تواند به راحتی روی پای خودش بایستد و حتی در رونق اقتصادی کشور نقش داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید