سازمان دیدبان حقوق بشر اقلیم کردستان را به سرکوب معترضان متهم کرد

کدخبر: ۲۰۳۱۳۰
سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی درباره واکنش اقلیم کردستان عراق به اعتراضات دسامبر سال ۲۰۱۷ در سلیمانیه، اربیل را به سرکوب آزادی برگزاری تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دیدبان حقوق بشر، سازمان دیدبان حقوق بشر، اقلیم کردستان عراق را به بازداشت غیرقانونی معترضان خیابانی، روزنامه نگاران و سرکوب آزادی برگزاری تجمعات اعتراضی متهم کرد.

بر اساس گزارشی که دیدبان حقوق بشر منتشر کرده است، نیروهای امنیتی اقلیم کردستان در جریان اعتراضات دسامبر ۲۰۱۷ معترضان خیابانی را در سلیمانیه بازداشت کرده و آنها را وادار کرده بود تا تعهد بدهند که بار دیگر از دولت اقلیم انتقاد نخواهند کرد.

بر اساس این خبر، این افراد بدون اینکه به دادگاه ارجاع شوند در بازداشتگاه نگهداری می شده و مجبور شده اند تا تعهد بدهند دیگر دست به اعتراضات خیابانی نزده و دیگر از دولت اقلیم کردستان در فضای مجازی انتقاد نکنند. بر اساس این گزارش، دست کم ۳ خبرنگار هم در اقلیم کردستان عراق به دلیل پوشش دادن اخبار مربوط به این اعتراضات بازداشت شده اند.

 «لما فقیه» نایب رئیس دفتر دیدبان حقوق بشر در خاورمیانه تأکید کرد روشی که نیروهای امنیتی در اقلیم کردستان برای ساکت کردن منتقدان استفاده می کنند با روایت دولت اقلیم و مسئولان این منطقه که مدعی هستند به حقوق شهروندان و آزادی بیان اعتقاد دارند در تناقض است.

فقیه تأکید کرد که مردم اقلیم کردستان هم به دلایل مشکلات اقتصادی و سیاسی حاکم بر این منطقه این حق را دارند تا اعتراض خود را به صورت مسالمت آمیز بیان کنند اما یکی از نشانه های سرکوب این است که مسئولان دولتی مردم را وادار کنند تا با تعهد دادن از حقوق اولیه و اساسی خود صرفنظر کنند.

در ۱۸ دسامبر سال گذشته شماری از کارکنان دولتی در اقلیم کردستان در ۹ شهر و روستای اقلیم دست به تظاهرات زدند. این افراد که در طول سه سال گذشته حقوق و مطالبات مالی خود را به صورت کامل دریافت نکرده اند نسبت به وضع بد معیشتی در اقلیم کردستان اعتراض کرده بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید