سی‌ان‌ان: چگونه انجمن ملی سلاح آمریکا کودکان معترض را شکست داد؟

کدخبر: ۲۰۳۱۷۱
پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در گزارشی به نفوذ انجمن ملی سلاح آمریکا بر مقامات این کشور در ممانعت از تصویب قانونی برای حمل آزادانه سلاح پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: به ما گفتند اینبار با دفعات پیش فرق دارد!  تیراندازی در دبیرستان «استونمن داگلاس» در ایالت فلوریدا که 13 روز پیش اتفاق افتاد به کشته شدن 17 نفر منجر شد.

در این گزارش آمده است: تیراندازی در مدارس آمریکا 20 سال پیش از دبیرستان «کلمباین» در کلرادو آغاز شد. اینبار برخلاف تیراندازی‌های قبلی، بازماندگان حادثه استونمن داگلاس سکوت نکردند و اعتراض خود به آنچه در دبیرستانشان اتفاق افتاده بود را با صدای رسا اعلام کردند. آنها از سیاستمداران خواستند کاری در این باره انجام دهند. کنگره روز دوشنبه جلسه‌ای برگزار کرد و باورنکردنی است که باز هم همان فرایند قدیمی درباره قانون کنترل سلاح طی شد.

مجلس نمایندگان آمریکا به سرعت اعلام کرد که اواخر سال گذشته، قانونی را برای تقویت فوری سامانه ملی بررسی سوابق جنایی تصویب کرده است. در نتیجه توپ را به زمین سنای آمریکا انداخت.

«پال رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «سنا می‌تواند از قانون ما استفاده کند؛ اما اگر نتواند این کار را انجام دهد ما خودمان در آینده به آن رسیدگی خواهیم کرد».

بعد از مجلس نمایندگان، نوبت به سنا رسید تا از خود دفاع کند.

مقامات ارشد سنا از حزب جمهوری‌خواه و «جان کورنین» سناتور ایالت تگزاس تلاش کردند با علَم کردن قانون «Fix NICS» که در پی تیراندازی 2017 «سوذرلند اسپرینگ» در تگزاس پیشنهاد شد، از اقدامات سنا در این خصوص دفاع کنند و شرایط را برای تصویب آن فراهم کنند. اما «مایک لی» سناتور جمهوری خواه ایالت یوتا، با این قانون مخالفت کرد. «چاک شومر» رئیس اقلیت سنا از حزب دموکرات نیز گفت این قانون قابلیت حل مسائلی را که تیراندازی مدرسه فلوریدا به وجود آورده، ندارد.

تمام اینها نشان می‌دهد سنا برای رسیدگی به خشونت با سلاح باید از صفر شروع کند و هیچ راه روشنی برای بردن 60 رای را ندارد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته بر ایجاد تغییرات بزرگتر در قوانین ملی حمل سلاح، بررسی سابقه جهانی و افزایش حداقل سن قانونی برای داشتن سلاح از 18 به 21 تاکید کرد. به نظر می‌رسد با افزایش اعتراضات عمومی به قوانین حمل سلاح، ترامپ از حمایت از انجمن ملی سلاح دست کشیده است.

آیا این همان فیلمی نیست که همیشه تکرار می‌شود؟!

پس از تیراندازی مدرسه ابتدایی «سندی هوک» در سال 2013 در کنتیکت، بحث‌های زیادی درباره قوانین کنترل سلاح صورت گرفت و همه می‌دانستند انجام ندادن یک اقدام جدی در نهایت به کشتار کودکان منجر می‌شود. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در آن زمان وعده داد در این باره اقدام کند و کنگره هم در این خصوص اعلام آمادگی کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از آن جمهوری‌خواهان و گروهی از دموکرات‌های میانه‌رو تلاش کردند قوانینی را برای کنترل سلاح تصویب کنند؛ اما در پایان هیچ اتفاقی نیفتاد. دوشنبه هم همین اتفاق افتاد و جمهوری‌خواهان کنگره نتوانستند کار خاصی در این رابطه انجام دهند.

رایان در این خصوص گفت: «ما نباید حمل سلاح را برای شهروندان مطیع قانون ممنوع کنیم».

«استیو اسکالیس» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در پاسخ به این سوال که کنگره پس از حادثه تیراندازی فلوریدا چه اقداماتی انجام می‌دهد گفت: «درباره تمام قوانینی که در حال حاضر در کتاب قانون نوشته شده‌اند و به درستی اجرا نمی‌شوند، چه کنیم». اسکالیس سال گذشته در حادثه تیراندازی در زمان تمرین بیسبال جمهوری‌خواهان به شدت زخمی شد.

با اینکه 13 روز از حادثه تیراندازی «استونمن داگلاس» می‌گذرد و دانش‌آموزان این مدرسه اتفاق بسیار بدی را تجربه کرده‌اند به نظر نمی‌رسد کنگره قصد انجام کاری را داشته باشد.

در انتهای این گزارش با اشاره به نفوذ قوی انجمن ملی سلاح آمریکا بر مقامات این کشور آمده است: کنگره یک نهاد قابل تغییر است و ترامپ غیرقابل پیش‌بینی ترین شخصی است که می‌توانست این کشور را اداره کند؛ این یعنی ممکن است هر اتفاقی بی‌افتد و هر تغییری ایجاد شود. فریادها برای انجام یک اقدام جدی برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی به اوج رسید؛ اما به نظر می‌رسد اقدامی انجام نخواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید